Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa mjölk direkt från bonden?  (läst 4046 gånger)

bärpappa

• Västergötland
Köpa mjölk direkt från bonden?
« skrivet: 19 feb-12 kl 20:15 »
Får man köpa mjölk direkt från en bonde? Eller finns det regler som reglerar sånt? Vi skulle nämligen behöva köpa några liter till att göra egen yoghurt, ost och smör, och jag vill verkligen inte köpa mjölken i affären.

Mimmla

• Västmanland
SV: Köpa mjölk direkt från bonden?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-12 kl 20:19 »
Får man köpa mjölk direkt från en bonde? Eller finns det regler som reglerar sånt? Vi skulle nämligen behöva köpa några liter till att göra egen yoghurt, ost och smör, och jag vill verkligen inte köpa mjölken i affären.

Man får köpa mjölk från bonden. Gäller bara att känna en bonde :P
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

bärpappa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-12 kl 20:21 »
Man får köpa mjölk från bonden. Gäller bara att känna en bonde :P

Vad bra!

Ja, det var lite svårare det, känner ingen bonde, ska skriva en annons i köpes-forumet och hoppas få napp nu när jag vet att det inte är olagligt :)

Mimmla

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-12 kl 20:25 »
Vad bra!

Ja, det var lite svårare det, känner ingen bonde, ska skriva en annons i köpes-forumet och hoppas få napp nu när jag vet att det inte är olagligt :)

Vad jag vet finns inga regler emot det, jag vet många som köpt och jobbat på gårdar där folk hämtat.
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 11:27 »
Enligt lag är det såvitt jag vet olagligt att sälja (Köpa?) opastöriserad mjölk, men det är en dålig lag och det är ju inte direkt så stor chans att man åker dit för att man har sålt lite mjölk.

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 20:03 »
Det hjälper ju inte så mycket att jag säger att det faktiskt är tillåtet i mindre mängder, men jag är också bombsäker på det. Finns länkar till lag här och där på alternativ... Men det står att man får "överlåta".

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 23:06 »
Vet inte var i Västergötland du bor och hur långt du kan tänka dig att åka? Skicka gärna PM om du inte vill skriva ut det här.
Självhushåll till nytta och nöje

Rorschach

• Söker mogen kvinna
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-12 kl 23:30 »
Om det är lagligt eller inte där jag bor vet jag inte. Och varken jag eller bonden jag köper av bryr oss heller   ;D
Vad jag vet så är det mer nyttiga saker i färsk mjölk, än vad det är i köpe mjölken.

Är det olagligt att köpa mjölk så är det bara att inte säga till någon att man köper av en viss bonde   o:)
Vi Veri Veniversum Vivus Vici !

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 12:48 »
Enligt kursledaren på HACCP-kursen som jag gick så kan bonden sälja mjölk till dig som privatperson men inte till dig som företagare. Detta pga pastöriseringen. Till företag borde ju bonden få sälja mjölk. Annars skulle det ju inte fungera med mejerierna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser