Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fina tuppar, men för många  (läst 1258 gånger)

asta

Fina tuppar, men för många
« skrivet: 20 feb-12 kl 15:25 »
I höstas skaffade vi en tupp och 14 kyckling/hönor av olika raser. Jättekul och de är alla väldigt fina, men nu har tre av hönorna bytt kön...  ::)
Vi har alltså 4 tuppar och det är minst en för mycket. Helst skulle vi vilja ha två tuppar, men hur ska vi välja? Vi är dessutom så blödiga att vi inte vill äta upp dem!!!

Tuppac är vår förstetupp och han är en stilig Isbar. Fördelarna med Tuppac är att han är stilig, stillsam, galer snyggt och är helt enkelt allt det där en tupp ska vara. Nackdelen är att han bara är intresserad av de två hönorna som är av samma ras som honom. De andra hönsen är helt ointressanta. Han är helt enkelt rasist!

DumDum är en vit, fluffig Padun. Hans rasfrände gick hastigt bort i vinter så han är vår enda Paduan. Han är jättefin och ser ut som en stor mashmellow. DumDum har just fördelarna att han är vacker och annorlunda, han är inte alls kräsen på höns utan betäcker alla raser, åt alla olika håll. Nackdelen är att han inte går speciellt bra med de andra tupparna. Nu har han dessutom börjat para sig med Tuppacs hönor och det är inte alls populärt.

Flint Eastwood och Clint Eastwood är Hollänska vithättor. Båda är svarta med vit peruk. Flint är snyggast, men också den som är mest jagad, framförallt av DumDum. Paduanen har plockat bort en del av Flints peruk och han och hans hönor är liksom en flock i flocken. De får äta och dricka sist och de håller sig oftast inne i inomhusgården istället för att gå med de andra ut. Clint är lugnare och inte speciellt tuppig alls och inte heller lika snygg som sin bror. Fördelen att ha en vithätta kvar är att vi har vithättehöns som inte riktigt hänger med i flocken och skulle stå helt utan tupp om både Flint och Clint försvann. Men ska man spara den snygge eller den mer oproblematiske?

Eller är det kanske DumDum som borde vara den som flyttar? Vi vill ju ha paduaner för att de är så fina, men hellre höns än tuppar.

FM

• Skåne
SV: Fina tuppar, men för många
« Svar #1 skrivet: 20 feb-12 kl 15:31 »
Hej!!

Bekymmer med tuppar alltså  :-\

Måste dock säga att Tuppac var ett klockrent namn  ;D

Hoppas det löser sig  ;) 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 feb-12 kl 15:34 »
Clint och DumDum borde sparas. Man ska ALDRIG välja efter utseende, utan efter hur dom är i sättet. Mn ska inte heller ha för dominanta tuppar, utan de ska kunna dela med sig.

Just nu är det tid för rang, så de kommer att bry sej om alla hönor sedan, och där är det även bra med fler tuppar, de tuppar med lägre rang, tar de hönor med lägre rang..

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 15:57 »
Åååå, vilka fina tuppar du har..Hoppas det löser sig!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 16:02 »
Jag skulle ta bort Dum Dum.... Jag gillar inte tuppar som bråkar med andra tuppar då det stressar hela flocken. Naturligtvis får tuppar etablera en hierarki men sedan ska det vara lugnt även om man har mer än en tupp.

Har du svårt att välja mellan Clint & Flint så låt båda gå kvar tills vidare. Det kanske räcker att DumDum försvinner för att du ska få en lugn och harmonisk flock.

Angående att Tuppac bara parar två hönor så skulle jag inte vara för säker på det om han är högst i rang. Jag har haft tuppar som gått ensamma i flocken med hönor och som jag i princip aldrig sett para. Trots det har jag haft i princip 100% befruktning. Vissa tuppar är bara inte så roade av att ha publik när dom kurtiserar damerna  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser