Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som galer på natten  (läst 2488 gånger)

lordenherself

Tupp som galer på natten
« skrivet: 21 feb-12 kl 20:13 »
Är det nån som vet varför tuppar galer på natten??? Ingen störande lampa som lyser och lurar tuppen heller... Är inne på andra tuppen och båda jag haft har samma beteende...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tupp som galer på natten
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 20:16 »
Den kanske larmar för att den hör ljud utifrån? Katter, bilar, rovdjur, människor... Det mesta kan vara farligt om det är natt och man är en ansvarstagande tupp  ::).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 20:37 »
Samma sak med min Brahmarupp, hoppas det går över när han blir äldre. Men jag tror att det beror på ljud utanför, hör honom mitt inatten när jag ska iväg o jobba, men hör inte honom när jag är inomhus. Tyvärr hör jag honom när grannen kommer hem också :P

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 21:31 »
Det har jag också undrat!! Men det är klart, jag har hönshuset preis brevid hagen där hästar går på lösdrift, så det kan ju vara dem han hör när de går för att dricka ur vattenkaret som är vid grinden, och alltså precis utanför hönshuset . Stackars tupp, undrar om de får sova ordentligt när de ska hålla på och varna hela nätterna?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 21:35 »
Mina tuppar galer om de hör något ljud de inte kan placera eller känner igen som rovdjursläte, eller om de är hungriga, eftersom de sällan är hungriga när det är mörkt skulle jag satsa på att dina galer för att något stört dem
Västgötamor

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 21:42 »
Mina tuppar galer om de hör något ljud de inte kan placera eller känner igen som rovdjursläte, eller om de är hungriga, eftersom de sällan är hungriga när det är mörkt skulle jag satsa på att dina galer för att något stört dem

Här finns inget som stör.

Lindelo galer från kl 02:00, tidigare också ibland. Annars går inte solen upp, tror han.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lordenherself

« Svar #6 skrivet: 26 feb-12 kl 18:00 »
Tja, jag har ju en grusväg brevid där nån bil kommer ibland eller också kan det ju vara nåt annat ljud som stör... Eller bara tuppfasoner!

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 feb-12 kl 18:04 »
Är det kolsvart ute, när han galer?? Eller har det börjat ljusna ute??. Tuppar brukar ju vakna tidigt..Han kanske bara säger godmorgon!.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 26 feb-12 kl 19:27 »
Om jag är ute på natten så hör jag vår tupp gala. Han gör det när han hör något ljud. Alla sorters ljud får honom att gala.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 2 användare
yellgar, JamesHop

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser