Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser är det på frigående höns?  (läst 4140 gånger)

Alice-Tore

• Gästrikland
Vilka raser är det på frigående höns?
« skrivet: 23 feb-12 kl 07:47 »
Jag har en liten fråga, vilka raser använder man till frigående höns? Eco.. Jag själv har fött upp 7st sk Willys kycklingar och är lite nyfiken på vilken ras det är. De växer väldigt snabbt så jag misstänker att de kan vara av en stor ras?? Vita är de ialla fall =)

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilka raser är det på frigående höns?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 08:47 »
Alla värphöns som den storskaliga äggindustrin använder är hybrider av olika slag. Lohmann och Bovans är de två vanligaste "märkena" i Sverige. Sedan finns det flera olika modeller av varje märke. Är dina kläckta ur vita ägg är med största sannolikhet  föräldradjuren  Lohman LSL Classic eller Bovans white. Dina kycklingar är så kallade F2 hybrider och är inte lika jämna i produktion och utseende som deras föräldrar. Även F2orna brukar dock vara väldigt bra värphöns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 09:01 »
Aha, va kul att lixom få en ras på kycklingarna =)
Lite svårt att kalla dem för rosa äggnummret hahaa

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 09:29 »
Jag har en liten fråga, vilka raser använder man till frigående höns? Eco.. Jag själv har fött upp 7st sk Willys kycklingar och är lite nyfiken på vilken ras det är. De växer väldigt snabbt så jag misstänker att de kan vara av en stor ras?? Vita är de ialla fall =)

Hur många ägg la du in för att få 7 kycklingar?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 09:35 »
Hur många ägg la du in för att få 7 kycklingar?

Vi köpte två 12p kartonger. Tyvärr var ett ägg trasigt och då passade vi på att kolla om det var befruktat och det var det. Så vi la in 23ägg i kläckaren och efter 8dagar lyste vi och då hade vi 13spindlar.... Men något hände sista dagarna (de var ute på dag 23) så vi fick bara fram 7st av det 13 som det faktist var färdiga kycklingar i... vet inte vad som kan ha hänt men så var det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 14:59 »
Du kan spåra dom på äggnr eller ring företaget o fråga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 15:10 »
Vi köpte två 12p kartonger. Tyvärr var ett ägg trasigt och då passade vi på att kolla om det var befruktat och det var det. Så vi la in 23ägg i kläckaren och efter 8dagar lyste vi och då hade vi 13spindlar.... Men något hände sista dagarna (de var ute på dag 23) så vi fick bara fram 7st av det 13 som det faktist var färdiga kycklingar i... vet inte vad som kan ha hänt men så var det.

Vad hette äggen du köpte? Var det frigående inomhus eller frigående utomhus?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 09:51 »

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 27 feb-12 kl 11:21 »
Du kan spåra dom på äggnr eller ring företaget o fråga.

Svenska Lanthöns märkta ägg kan man spåra här:
http://producenter.svenskalantagg.se/mediabank/index.php?func=producenter

Men finns det flera spårsidor?
« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 21:51 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 04 maj-12 kl 10:10 »
Svenska Lanthöns märkta ägg kan man spåra här:
http://producenter.svenskalantagg.se/mediabank/index.php?func=producenter

Men finns det flera spårsidor?

Sökte på den sidan, men fick inte någon träff =(

Peamira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 04 maj-12 kl 10:21 »
Kanske en dum fråga, men går det alltså att köpa eko-ägg i affären och få kycklingar ur dem? ???
Har man, tre barn, två dansk/svenska gårdshundar, två kaniner och snart en liten flock höns:-)Älskar djur och har tidigare haft hästar.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 10:28 »
Kanske en dum fråga, men går det alltså att köpa eko-ägg i affären och få kycklingar ur dem? ???

Ja, under förutsättning att den äggproducenten har tuppar i flocken..Och det är ju mest bland ekohönsen.

Köper du ett ägg som är stämplat med en trea = burhöns, så lär det inte bli kycklingar. Nog rätt sällan även på tvåorna, som är frigående inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser