Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intressekoll på att köpa hembygda kläckare  (läst 2442 gånger)

Lanemyr

• Småland
Intressekoll på att köpa hembygda kläckare
« skrivet: 23 feb-12 kl 12:05 »
Tänkte kolla lite här om det finns något intresse för att köpa hembygda äggkläckningsmaskiner. Maskinerna kommer ju vara av enklare modell men fullt fungerande. Då prislappen för en ny fabriksmaskin brukar vara rätt saftig så tänkte jag att de som inte kläcker så professionellt kanske kunde varit intresserade av något billigare (jag själv hade i alla fall varit det om möjligheten fanns) 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Intressekoll på att köpa hembygda kläckare
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 12:22 »
Tänkte kolla lite här om det finns något intresse för att köpa hembygda äggkläckningsmaskiner. Maskinerna kommer ju vara av enklare modell men fullt fungerande. Då prislappen för en ny fabriksmaskin brukar vara rätt saftig så tänkte jag att de som inte kläcker så professionellt kanske kunde varit intresserade av något billigare (jag själv hade i alla fall varit det om möjligheten fanns)

Kunde ju vatt kul men Annika blir svart i synen om jag säger kläckare.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lanemyr

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 12:29 »
Okej, jag vet ju inte vem Annika är men säg inte kläckare då, säg äggkläckare  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 12:57 »
Intresse finns säkert men tänk på att det finns rätt mycket regler kring elektriska maskiner som säljs  i Sverige och EU. Om jag inte är helt fel på det så måste de uppfylla vissa el och brandsäkerhetskrav.

Dom som själva är kunniga om hur man kopplar elen i en kläckare bygger nog själva då det oftast är billigast. Att sälja hemmakopplade elektriska maskiner till folk som inte själva kan så mycket ställer rätt höga krav på dig som säljare....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lanemyr

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 13:06 »
Där har du en poäng! Jag har inga bekymmer med att koppla min egen el i det mesta jag gör men att sedan andra kommer använda det kanske inte är så bra.. Det kanske går att lösa med någon slags instruktion sen får man koppla själv eller något  ??? Jaja problem är till för att lösas  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 13:07 »
Rörliga delar=Maskindirektivet.
Elektriskam pryttlar 230V AC=El-direktivet
Likström DC till vändmotor=EMC-direktivet.

Det läser man väl snabbt in?  ;D

Å så dokumentation och riskanalys att spara i 10 år samt instruktionsbok för att få CE-märka anordningen. Lätt som en plätt!  >:D

Det finns inga genvägar, om man saluför eller på annat sätt överlåter något för en specifik användning kommer man inte ifrån ovanstående.

Lanemyr

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 13:38 »
Ja detta regelsamhälle man ska leva i på gott och ont. I detta fallet motar det en strålande idé med tanke att hjälpa folk spara lite pengar..

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 14:15 »
Undrar hur mycket det sparar om det blir elfel och huset brinner ner...
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 14:17 »
Sälj alla delar och en ritning och låt köparna skruva ihop de (fem?) delarna själva.

Lanemyr

• Småland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 14:22 »
Visst, men hade man inte varit säker på vad man gjorde när man kopplade denna lågstadie elkoppling så hade man väl knappast lagt upp det som förslag, jag har dragit stor del av elen hemma själv och min gård står fortfarande kvar.. Men jag förstår hur du tänker

Lanemyr

• Småland
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 14:24 »
Ulric: Ja de är ju de, det är ju typ 5 delar och elen är att koppla en glödlampa till en termostat (hightech). Idén var ju för såna som inte har tid eller lust att ha lite pyssel hemma :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 14:54 »
Självklart skulle jag vara intresserad iaf men det beror ju på den slutliga prislappen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 16:34 »
Jag har samma problem med reglerna... fast jag skulle tillverka ekologiska cerat... det gick inte för det var så mycket regler och kostnader runt det så jag har helt enkelt inte råd... visst är det jättebra att det finns regler som skall bidra till säkerhet etc., men i många fall känns det rätt överdrivet... väldigt tråkigt att man inte skall kunna göra småskaliga saker i det här landet...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Lanemyr

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 18:08 »
Ja det är ju lite fjantigt. Men det tycker jag även man får avgöra som individ om man är beredd att böja lite på "trams"regler.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 21:15 »
Det går alldeles utmärkt om man läser in lite så man vet vad man gör. T o m så man kan sälja till våra största företag, med allmänna  och interna standarder och hela skiten.
I alla fall funkade det för mig, som bara gått "Ingvar Persson i Farabols Allmänna Läroverk"

Å andra sidan, skit i reglerna! Det går ju bra att köra rattfull också, tills det händer något. ::)

Fast inte vet jag hur man ska kunna tjäna pengar på en sladd, lamphållare, glödlampa med reflektor, en hink, en tallrik & en kökshanduk. Har hört att det ska räcka för att kläcka ägg.

Nån som provat eller måste jag............? ;D
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 21:22 av ToA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser