Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta dörr i jordkällare  (läst 12868 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Sätta dörr i jordkällare
« skrivet: 27 feb-12 kl 16:39 »
Vi har en fin jordkällare helt i sten vars dörr har ruttnat. Hur sjutton gör man för att sätta dit en ny? Ett foder måste ju dit, det fattar jag, men hur fäster man det i stenen? Finns det kanske andra alternativ, att hänga för två tjocka tygstycken men en halvmeters mellanrum?

Vidare finns det inget ventilationshål i jordkällaren, såvitt jag kan se. Taket är helt byggt av sten och sen växer det decennier tjockt med mossa ovanpå. Blir det ett problem om vi ska förvara rotsaker och liknande däri?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Sätta dörr i jordkällare
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 17:22 »
Det dörren är fästad i kallas ram eller möjligen karm, inte foder. Finns det inga rester av den gamla ramen så du kan se hur det var gjort förut? Annars, om det är en öppning i en murad vägg, så spänner man väl upp en ram av lagom regelvirke, minst 2 tum 4 (5*10 cm) skulle jag tänka mig, som passar i hålet. Virket ska utgöra en rektangel som sitter fast genom spännverkan i hålet. Kanske behövs förankras med spik eller något slags järn in i murverket också. Sen sätter man fast dörren med lämpliga gångjärn i ramen. Eller så köper/skaffar/har man dörr + ram som passar skapligt och anpassar det sedan på lämpligt sätt. (Förhoppningsvis finns någon här som kan detta bättre än jag...)

Det ska inte vara några inomhusdörrar i jordkällare, utan de ska tåla fukt.

Om inte källaren är för fuktig skulle jag bekymra mig måttligt om att det saknas ventilationshål. Den är för fuktig om det är drypande vått, annars knappast.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 21:37 »
Det är bara sten, inget murbruk. Den gamla dörren (och ramen!  :D ) är helt murkna och kan nog inte ge mycket till fingervisning tyvärr. Kan man sätta fast en ram med spännverkan även om "hålet" är alldeles ojämnt i kanterna? Det är alltså bara olika stora runda stenar staplade på/mot varandra, så vi har inga större förhoppningar om att få det alls tätt med en dörr - vi vill bara hålla ute värsta kylan och fukten.

Källaren är iaf torr och fin inuti så då tänker vi inte mer på ventilationen :)

Lasse46

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 21:45 »
Kan du ta ett foto och lägga in en bild så kommer du säkert att kunna få konstruktiva förslag hur du skall lösa dörrfrågan.

Lasse

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 21:52 »
Yes, ska fixa!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 16:29 »
Här kommer en bild!

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 17:20 »
Ser ut som om valvet närmast öppningen har rasat lite. Verkar ju fattas en båge. Var försiktig!!

Det går bra att göra en ram som passarmot stenarna om du har lite grövre virke.

Ta en sticksåg/tigersåg och såga till sidostyckena efter stenkanterna.

Lycka till!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 17:26 »
Den känns väldigt stabil men ja, det vore inte roligt att bli fast under en hoprasande jordkällare... Men formsågning är grejen alltså? Vilken utmaning!

mclaeson

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 17:33 »
Så är våran karm till jordkällaren gjord. Ett annat sätt kan ju vara att göra en rak kant mot stenarna och sen täta med något mellan stenar och karm. Borde ju fungera bra det med men jag måste säga att det ser riktigt fint ut när karmen fyller ut ojämnheterna.

parpen

• Halland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 17:50 »
Ett alternativ är att mura upp en öppning med leca eller tegel. Då får du tätt mot stenarna. Se bara till att stenarna är renskrubbade från jord och mossa så bruket biter. Sedan kan du borra i lecan eller tegelstenarna och dra i karmen med skruv. Lite puts på sen så blir det nog snyggt. Fast det klart, det beror ju på hur du vill att det skall se ut. Jordkällare bör dessutom ha dubbla dörrar för att fixa frostfritt på vintern. I den gamla jordkällaren här där jag bor är avståndet mellan dörrarna lagom för att stapla upp höbalar som isolering.

Pär

Lasse46

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 20:25 »
Änga,
precis som "parpen" säger har en väl fungerande jordkällare ett förrum (svale) så att det blir två dörrar för att säkerställa varmt på vintern och svalt på sommaren i källaren. ibland är denna helt byggd i trä med jordisolering. I Jämtland gjordes genom Eldrimners försorg en inventering och kunskapssammanställning om gamla jordkällare under 2010, som nu finns i en rapport som kan beställas här http://www.eldrimner.com/1685.rapporter-_bocker.html. Den tar upp bl a renovering och iordningställande av gamla källare. Skall man bygga nytt finns en bra bok som kan köpas här http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=bygga+jordk%E4llare&language=&ac_used=no. Lycka till med renoveringen, en väl fungerande jordkällare är guld värd för en självhushållare.
Lasse

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #11 skrivet: 28 feb-12 kl 20:50 »
Tack för svar (och länkar, Lasse46) hörni! Vi är nog inte så sugna på att mura, tror inte det skulle passa in riktigt. Dessutom är vi rätt värdelösa på praktiskt arbete så vi skulle nog inte kunna göra det särskilt snyggt ändå... Vi ska beställa rapporten och se vad den säger, men det lutar nog mest åt att formsåga en ram!

Sen får vi se hur det går att få plats med två dörrar. Som mclaeson skriver verkar det som att yttre biten har rasat och det kan nog göra det lurigt att få plats med dubbla... Om inte annat kanske vi kan stapla halmbalar på utsidan av dörren och lägga ett vadmalstycke över eller liknande, det måste ju bli bättre än bara en dörr i alla fall. Jordkällaren ligger kanske 100 meter ifrån huset bortom en stenmur och jag tror faktiskt inte att vi kommer springa där varje dag ändå, så om det blir lite extra meck att ta sig in är det okej ändå.

mclaeson

• Småland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 23:39 »
lägg gärna in en "efter"-bild när ni fått det färdigt :)

Joah

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 mar-12 kl 17:44 »
Jag hade aldrig någonsin tagit mig besväret att försöka forma karmen efter stenväggarna. Mycket lättare och snyggare att spika ihop en robust karm av ek (som är rötbeständigt) med räta vinklar som förankras i springorna mellan stenarna eller kanske i borrade hål i stenen (men jag hade bara använt redan befintliga hål, för mycket jobb att borra om det inte redan finns). Springorna som blir mellan karmen och stenvalvet skulle jag fyllt med helt vanlig lera, både inne och utifrån. Det är nog en bra idé att låta tröskeln komma upp en decimeter från mark så den inte tar allt för mycket stryk av fukt och tråkigheter.
Kan vara en fördel att fästa/tillverka dörren/porten innan du kladdar på lera i springorna, så slipper du eventuella sprickor eller att leran kanske ramlar ner när du hamrar för glatta livet.

Se till att karmen är väl förankrad i stenväggen så det inte börjar röra sig.
Jag hade tänkt mig armeringsjärn som är stuckna genom förborrade hål i karmen som är utmätt där det finns springor i stenväggen. Sen för säkerhets skull kladda på lite bruk eller trycka in en stenflisa/kil för att verkligen fixera karmen.

PS.
Det är ju okej att forma karmen lite, om där är en förarglig sten som sticker ut lite för långt någonstans men det behöver inte vara mer noggrant än att en Jöns kan hugga till det med en yxa.
« Senast ändrad: 07 mar-12 kl 17:47 av Joah »

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser