Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kluck Eriks fruar och nu kycklingar?  (läst 1771 gånger)

Lunketuss

• Södermanland
Kluck Eriks fruar och nu kycklingar?
« skrivet: 01 mar-12 kl 08:45 »
Vår blandras tupp Kluck Erik fick ju 2 fruar före jul, dvärg kochin Sprätt Olga och Magda, alla 3 födda i början av juni 2011. 1:a februari la sig Sprätt Olga att ruva, jag tänkte att jag låter allt vara som det är/blir (räddade ju Kluck Erik och hans 2 syskon efter att räven tagit mamman och några syskon, kom från stallet där vi har vår häst) ska ju inte alls ha höns egentligen, men, men. Nu när jag har har dom vill jag ju att dom ska må bra. Ca 1 vecka efter att Sprätt Olga börjat ruva så kryper Magda in i samma låda som Olga och lägger sig  att ruva intill Olga (jag har inte märkt ut eller plockat bort några ägg). För ca 1 vecka sen började det att käckas kycklingar, dom som kläckts springer runt med Olga, Magda är ute och äter pysslar lite med kyclingarna sen går hon in och ruvar igen, det kläcks ca 1 om dagen, nu är dom 7st totalt och Magda fortsätter ruva, ser nu att det är 7 ägg okläkta, vartefter att dom kläcks under Magda så går dom ut till Olga. Har dom i mitt kaninhus ca +10. Jag har inte köpt start foder utan ger dom vanligt hönsfoder, hackar kokt ägg, majs, bröd, makaroner, köper ekologisk sallads mix, undulatför, smular havregryn, river kokt potatis m.m. Klucken sköter också om dom små. Kan det gå nåt på tok om dom inte får just startfoder för kycklingar? Läste att man ska städa i bolådan, har inte gjort det, vill inte störa, ska jag städa ur ändå eller om jag väntar när kan man göra det? När alla kommit ut ur bolådan eller? En av kycklingarna hade nåt långt grönt hängandes ur näbben i går, tog fast den och drog försiktigt, kom en lång smal sak ur halsen på den, vet inte vad det kan vara, kanske nåt som kommit med höet eller halmen, i morse var alla som vanligt så hoppas jag inte gjorde nåt på tok? Är det vanligt att hönor kör ihop både ruvning och matning? En ruvar den andra tar hand om dom som kläckts? Är så kul att titta på hur alla tar hand om dom små.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kluck Eriks fruar och nu kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-12 kl 08:54 »
Det blir nog alldeles utmärkt med din lilla familj  ;D  Det lå¨ter ju som om dom sköter det hela aldeles utmärkt på egen hand så låt du dom fortsätta med det. Angåernda att ge kycklingfoder så är ju det ett modernt påfund för att underlätta om man har många. Höns har överlevt tillsammans med människan i många tusen år och har man bara tid att ge dom lite varierad kost (som du gör) brukar det gå utmärkt ändå. Grattis till tillökningen!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-12 kl 09:24 »
Grattis till tillökningen  ;D  ;D
Vad roligt att hönsen hjälps åt. Jag tror inte det är helt ovanligt . Höns kan bli rätt tajta med varandra
Det var ju bra att du hann upptäcka grässtråt Det går oftast bra men kan också gå riktigt illa.
En grovstädning kan du ju göra men själv hade jag avvaktat tills allt var klart för att som du skriver inte störa för mycket

Lycka till önskar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 01 mar-12 kl 09:43 »
Vad roligt med tillökning :D Jag längtar tills mina ev. överlevande kycklingar tittar ut om 1 ½ vecka.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-12 kl 15:21 »
Undrar en anna sak om ägg, hönor lägger ca 1 ägg om dagen, sen ruvar dom, och hos oss har det kommit ca en kyckling om dagen under 1 veckas tid. Nu läste jag att hönor lägger 1 ägg och när dom tycker att det räcker med antal ägg så börjar dom ruva, då stod det att alla äggen kläcks ganska samtidigt ??? Dom första äggen som legat i flera dagar utan att nån ruvat, fryser inte dom "ihjäl"? Hur funkar det egentligen?

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-12 kl 08:13 »
Nu är det 8 kycklingar, Magda ruvar vidare, titta in i lådan i morse när Magda var ute och åt frukost och såg (6ägg okläckta) en mörk fläck på ena ägget, antingen kyckling som håller på att ta sig ut eller en smuts fläck ::) såg inte riktigt in i lådan, se hur mång dom är när jag kommer hem.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 mar-12 kl 08:29 »
Undrar en anna sak om ägg, hönor lägger ca 1 ägg om dagen, sen ruvar dom, och hos oss har det kommit ca en kyckling om dagen under 1 veckas tid. Nu läste jag att hönor lägger 1 ägg och när dom tycker att det räcker med antal ägg så börjar dom ruva, då stod det att alla äggen kläcks ganska samtidigt ??? Dom första äggen som legat i flera dagar utan att nån ruvat, fryser inte dom "ihjäl"? Hur funkar det egentligen?
Att du får en kyckling om dagen beror förmodligen på att din ena höna har börjat ruva och den andra hönan har fortsatt värpa ägg i samma rede som ligghönan. Annars brukar de samla en hög med ägg och lägga sig på all samtidigt. Ett ägg som ligger i väntan på ruvning  blir inte förstört så länge det inte fryser. Vaje dag hönan värper ett nytt ägg rullar hon runt dom andra i högen och pysslar om dem lite  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 09:07 »
Imorse var det 10 kycklingar ::) 3 ägg. Såg en nykläckt inne i lådan, då skulle det vara 9st ute runt mammorna, jag räknade men fick dom bara till 8st hur jag än räknade. Då fick jag syn på en som stack fram under rumpan på Sprätt Olga, såg så konstigt ut när hon gick ??? kycklingen liksom var med huvudet inne i rumpan och resten flaxade bakefter när Olga gick.  Såg då att kycklingen satt fast på nåt sätt. Beväpnad med sopborste mot Klucken om han skulle anfalla (han vaktar mycket) for jag efter Olga som for med den stackars kycklingen fast i rumpan. hade ju bara en hand fri så jag fick tag i ryggfjädrarna på Olga som tjöt å flaxa, kycklingar for åt alla håll, jag släppte borsten, höll fast Olga med ena handen och tog tag i kycklingen som hängde där bak, drog inte i kycklingen utan höll i och liksom gnodde lös den från fjädrarna som den satt fast i :o. Troligen har dom lite trångt nu när det är många kycklingar så denna legat för nära rumpan (eller fått bajs på sig än då?) så bajset torkat fast kycklingen i rumpan på Olga. Olga är inte lös i magen annars. Kycklingen la jag in till den nykläckta och när jag tittade senare sprang alla 9 omkring, vilka saker det kan hända som man inte tänker på. 3 okläckta ägg, se hur många dom blir innan allt är klart.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 09:11 »
Imorse var det 10 kycklingar ::) 3 ägg. Såg en nykläckt inne i lådan, då skulle det vara 9st ute runt mammorna, jag räknade men fick dom bara till 8st hur jag än räknade. Då fick jag syn på en som stack fram under rumpan på Sprätt Olga, såg så konstigt ut när hon gick ??? kycklingen liksom var med huvudet inne i rumpan och resten flaxade bakefter när Olga gick.  Såg då att kycklingen satt fast på nåt sätt. Beväpnad med sopborste mot Klucken om han skulle anfalla (han vaktar mycket) for jag efter Olga som for med den stackars kycklingen fast i rumpan. hade ju bara en hand fri så jag fick tag i ryggfjädrarna på Olga som tjöt å flaxa, kycklingar for åt alla håll, jag släppte borsten, höll fast Olga med ena handen och tog tag i kycklingen som hängde där bak, drog inte i kycklingen utan höll i och liksom gnodde lös den från fjädrarna som den satt fast i :o. Troligen har dom lite trångt nu när det är många kycklingar så denna legat för nära rumpan (eller fått bajs på sig än då?) så bajset torkat fast kycklingen i rumpan på Olga. Olga är inte lös i magen annars. Kycklingen la jag in till den nykläckta och när jag tittade senare sprang alla 9 omkring, vilka saker det kan hända som man inte tänker på. 3 okläckta ägg, se hur många dom blir innan allt är klart.
Det är inte alltid lätt att vara 9-barns mor  ::) :P Tur att Olga fick lite hjälp att reda ut saker och ting  ;D

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 07:32 »
10 kycklingar blev det, 3 ägg låg kvar i lådan och hönorna ligger inte på dom längre och det är 4-5 dagar sen den sista kycklingen kläcktes. Skulle då i lördags städa i bolådan, tog dom 3 äggen för att slänga dom men i det ena var det hål i och det pep lite. La tillbaks dom i lådan, åkte bort ett par timmar. När jag kollade äggen igen så var dom kalla ingen höna i lådan, ägget med hål i var alldeles tyst och kallt men det rörde sig lite i ägget. Stoppade dom i bh:n och tog in dom, la dom under en sladdlampa och åkte iväg ett par timmar igen. När jag kom hem pep det mer men inget större hål. Vet att man inte ska hjälpa men jag chansade, tog en kniv å pillade så jag fick ut kycklingen, den blödde i naveltrakten, tog en bit toapapper, la den på "naveln" och tröck fast den och höll en stund, la kycklingen (såg ut som ett missfoster, aldrig sett en nyfödd  :o) under lampan, åkte iväg igen på kalas. När jag kom hem trodde jag den skulle vara död, har ju läst att det inte är bra att hjälpa dom, men nu låg det en dunig liten liten gul sak i lådan, den var alldeles vinglig och såg inte så pigg ut, ena sidan av huvudet (det som hade vart i ägghålet) var alldeles torrt och såg konstigt ut. Nu går den omkring, pickar på frön, dricker vatten ur en plastkork och huvdet ser helt Ok ut. Min fråga, dom andra ute i hönsgården är ju en hel del större, vildare snabbare, ska jag låta den lilla vara kvar inne tills den är större och sen försiktigt introducera den med dom andra? Tycker att det pickar på frön och annat men det ser inte ut som den får i sig nåt? Ger den mosat kokt ägg, undulatfrö, brödsmulor, hackad sallad, lite av hönsmaten, ska jag ge nåt annat? Den har bajsat några gånger så nåt får den kanske i sig.  Vill inte sätta ut den om den riskerar att bli hack kyckling eller nertrampad, det är ju även inte lika varmt som det är inne. Nu är man "hönsmamma" på riktigt :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser