Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad var det för höns jag såg igår?  (läst 1670 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Vad var det för höns jag såg igår?
« skrivet: 02 mar-12 kl 22:07 »
Körde förbi en gammal gård igår och såg ett gäng höns ute, vet inte vad det kan ha varit för ras, har letat lite på google men inte hittat något. De såg stora ut med fjädrar på benen, mörkbrun-aktiga med lite mörkare som v-formad yttersta del på fjädrarna om jag inte missminner mig. Körde förbi där idag igen för att kolla men inga höns var ute och ingen var hemma på gården.  ??? Alla hade samma färg. Är det någon som har något förslag eller bilder på något liknande som jag kan jämföra med?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad var det för höns jag såg igår?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 22:12 »
Brahma?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 22:42 »
Ska söka på det då och se om det liknar de jag såg.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 22:44 »
« Senast ändrad: 02 mar-12 kl 22:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 22:53 »
Tack för tipsen! Jag hittade hönsbilder, Brahma som såg ut som de jag såg men när jag tittde på Kochin (stavning?) så tyckte jag att de såg ut så med så det är väl någon av dem då antar jag. Ska se nästa gång om någon är hemma så jag kan stanna och fråga. De såg i alla fall väldigt trevliga ut!

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 02 mar-12 kl 22:55 »
Tack för tipsen! Jag hittade hönsbilder, Brahma som såg ut som de jag såg men när jag tittde på Kochin (stavning?) så tyckte jag att de såg ut så med så det är väl någon av dem då antar jag. Ska se nästa gång om någon är hemma så jag kan stanna och fråga. De såg i alla fall väldigt trevliga ut!
Jag lade in en ny länk med flera färger.
Jag har haft stora Kochin, dom var jättetrevliga :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 17:09 »
Jag kunde inte släppa det där med hönsen jag körde förbi o:) Åkte dit igen och frågade. Det var en gamal tant som bodde där och hon sa att det bara var "vanliga" höns men jag fick inte titta på dem (de var inne i hönshuset) för hon låg och vilade ::) Men jag kunde ju köra sakta nästa gång och hoppas att de var ute och titta då, sa hon!

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 07:05 »
Åk in där igen och fråga var hon har fått dem ifrån!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser