Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svaga killingar  (läst 8766 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Svaga killingar
« Svar #20 skrivet: 08 feb-12 kl 14:23 »
Skönt att det gått bra med en av killingarna  :). Tråkigheter händer nu och då när man har djur och ni gör säkert rätt bedömning.
Fortsatt lycka till!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #21 skrivet: 08 feb-12 kl 17:49 »
Trollmor!!! ;) Visst är det svårt när det blir besvärligt! Etiketten på slickstenen har en röd markering för får med koppar, den är grön, etikettens markering, återigen för får UTAN koppar medan den för kor har en etikett som går blått. Viltstenen är isig självt grå medan texten är orange och något
mörkgrönt som skall föreställa granar. Sedan står det skrivet på dem, dessutom!

Beklagar killingens tillstånd men om den skuttar skulle jag vara rysligt noggrann med att smärt förnimmelse inte finns i klöven, innan jag avlivar.
Men det är ju jag, det.  Jag är övertygad att Ni gör det som är bäst för killingen, utifrån omständigheter och att det är Ni som sett den.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
« Svar #22 skrivet: 08 feb-12 kl 19:50 »
Om killingen är mentalt pigg, kan det vara fysiskt med benet tex ett felläge. Själv har jag fixat ett flertal såna killingar med massage med Arnica tintur eller salva, kan vara värt ett försök. Om killingarna vistas inne skadar inte lite AD-vitamin. och självklart selen, håll koll på dosering så inte det blir för mycket . Getens mjölk är det bästa och det brukar räcka ledigt till två. Annars ge från en annan get. Lycka till och tappa inte modet, killingar är små kraftfulla levnadsglada krabater.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 08 feb-12 kl 20:14 »
Trollmor!!! ;) Visst är det svårt när det blir besvärligt!
Ja, visst är det!  ;)

Etiketten på slickstenen har en röd markering för får med koppar
Får med och utan koppar?  :o

Allvar.  Jag håller med dem som tycker att killingen själv ska ha ett "ord" med i laget.  Gör undersökningarna som Tt m fl har föreslagit, men om killingen är glad och pigg, och inte verkar ha ont (eller vara totalt utan känsel = blivande smärta), tycker jag inte att man ska gå händelserna i förväg.  Förutsatt att Husse-Matte orkar och vill ta hand om ett spädbarn inne ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 09 feb-12 kl 12:35 »
Haha=) Matte vill ta hand om den lille inne och husse ser ut att vilja han med när matte inte ser:D Killingen tar vin inte bort så länge det står stilla eller blir bättre.. men ser vi att den bli sämre och inte mår bra, då har vi besluta oss för att inte tveka.

Fast det kommer bli jobbigt, för den är endel av familjen. På nätterna sover den i en lite kattbur och på dagarna ligger den i en större hundbur om vi inte är inne med den, annars brukar den få gå lös=)

När husse kommer hem från jobbet så börja hundarna vifta på svansen å skälla, lille plutt gör glädjeskutt och bräker, så han är otroligt rolig och vi hoppas att allt ska gå bra för honom.. bli tomt här annars.

Men sen vet jag dock inte om det är bättre eller sämre idag, för nu har han inte vela stå på benet på några timmar och jag tänkte att antingen är det bättre på det viset att han har känsel och känner att det gör ont, eller så är det sämre. Men vi ska kolla sen när husse kommer hem om han känner halmstrået.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #25 skrivet: 11 feb-12 kl 13:28 »
Det är viktigt med protein i foderstaten oxå! Spannmål innehåller för lite protein , den innehåller mest energi . Under de sista två dräktighets-månaderna behöver de tillskott med proteinfoder, antingen koncentrat som är till för att kompleteras med spannmål eller köpa helfoder tex pellets för får eller hellre nöt ( innehåller mer koppar). Brist på protein innan ungarna föds påverkar tillgången på den viktiga råmjölken och kan ge svaga ungar. Jag skulle köpa pelletskoncentrat och ge geten någon näve morgon och kväll ihop med spannmålen du ger för att få fart på mjölkmängden. Tänk på att en rund,fet get ändå kan lida brist på protein. Protein är inget som syns på hullet. Om inte geten är elak mot killingen är det bättre den får vara kvar hos mamma, och ni matar den där.( då vet den att den är en get ;)) Värmelampa är alltid bra att ha. Lycka till med sötnosarna och ev kommande i framtiden!

mosesmia

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 14 feb-12 kl 09:42 »
Hur går det?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 14 feb-12 kl 15:45 »
När husse kommer hem så har jag 2 hundar som skäller och är glada och en killing som bräker och är glad. När jag ska mata den så måste jag se till så min dotter (4år) sitter stilla, för annars har jag en dotter som skuttar runt och en killing som glatt följer med på 3 ben.

Så den är superpigg och glad, men den går fortfarande inte på benet.
Men den sätter ner benet i golvet lite varsamt iblan:)

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 22 feb-12 kl 15:33 »
Nu har jag varit in på granngården i östersund igen och frågat vilken sten jag ska ha till getter, dom sa att jag skulle ta universal.
Så det är den jag haft. Men nu har jag köpt viltstenen fast dom stod fast vid att jag skulle ta universal stenen.

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 22 feb-12 kl 22:52 »
Bäst är nog om Du har flera, så de kan välja och kombinera ihop.  Samma med mineral.

Torptomten

• -
« Svar #30 skrivet: 25 feb-12 kl 13:32 »
Getter mår inte väl av fårpellets då detta är finmalet. Det samma gäller för nötpellets som ÅTER IGEN innehåller för höga halter av mangan för att ges till getter och får. En bra kraftfoderblandning kan man få av lika delar helt korn, helt havre, betfor. Under de två sista månaderna innan beräknad killning ökar man stegvis fodergivan med 1dl lucernpellets var tredje dag, så att geten får 1 halv liter kraftfoderblandning per get och dag samt 3 - 4 dl lucernpellets per get och dag de sista 6 veckorna innan beräknad killning.  ÄR höet sent bärgat kan man lägga till en halv dl linfrökaka och 1 halv dl foderjäst ochså de sista sex veckorna.  OCH givetvis mycket tall och sälg-ris!!!

Hur ser "trebeningens" klöv ut på det sällan brukade benet?
Bild?

Lycka till! :D /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 26 feb-12 kl 22:09 »
Prata med vet och fick veta att benet inte skulle gå att rädda:( men att killingen i övrigt mådde bra, men att den skulle förbli 3bent.
Så jag och min sambo prata och kom fram till att den skulle få somna in.
Så vi gav den mat och lät den leka av sig innan vi tog bort honom.

Känns jobbigt, men vi har så otroligt mycket jakthundar här och om en sådan skulle komma så skulle denna aldrig klara av att försvara sig.
Så jag tro vi tog rätt beslut.

Sussilo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 feb-12 kl 09:08 »
Så jag tro vi tog rätt beslut.

Det tror jag också. De där jobbiga besluten hör också till en djurägares ansvar. Lycka till med de djur ni har  :)!

Torptomten

• -
« Svar #33 skrivet: 01 mar-12 kl 07:35 »
Det krävs både mognad som människa och mod att fatta det svåra beslut Ni gjort. Jag tror att Ni gjort rätt! Må Ni få lyckan att få friska djur i fortsättningen!
/Tt

PS! Trollmor sänder genom mig sina varmaste tröste-tankar.  Hennes IT-utrustning har begärt hel ledighet.

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 01 mar-12 kl 15:08 »
Och så helt plötsligt fungerar datorn en stund!  TYdligen glappkontakt; den går säkert inte att lita på.

Jag gråter med Er, och håller med om att Ni säkert gjorde rätt.  Det är ju väsentligast HUR vi lever våra liv, om med glädje eller sorg och tristess, inte hur LÄNGE det blir - eller hur?

Men man vänjer sig aldrig.   :'( :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser