Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fluglarver i kupan nu på våren?  (läst 1390 gånger)

Beisla

• Västergötland
Fluglarver i kupan nu på våren?
« skrivet: 04 mar-12 kl 21:16 »
Jag kikade i en kupa genom glasskivan idag, då kröp det i springan mellan glas och täckbräda upp små larver!!
Vill ju veta vad det är för foreigners mina bin har besök av. Bina var för övrigt pigga och jag såg inget ovanligt, som vaxmottsnät eller så.

Har i en timma suttit och letat på nätet utan hitta nåt ställe med bilder på olika små larver, nån som kan tipsa kanske?

Tror inte det ger nåt, men så här ser de ut: Jämnsmal, ljusgul, rödaktigt huvud, liten brunaktig rand i nacken.
Storleken var på de småttigaste ½ mm bred, ca 4-5 mm lång, de större 1 mm tjock och ca 7-8 mm lång  :-\
Edit: Hade små hårstrån över hela kroppen också.
« Senast ändrad: 04 mar-12 kl 21:38 av Beisla »
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Fluglarver i kupan nu på våren?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 16:06 »
Blä  :-X , ta bort dessa ramar som kommer bli till ett smitt härd , de har ingen funktion kvar i kupan !

Låter som lik maskar eller något dylikt  :-X bort ska de.

En sund och friskt kupa ska det vara , ingen som ruttnar , det ända som ska krypa i kupan är bin  o:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 18:04 »
Det kan vara lilla vaxmallarver. Och då hjälper det inte att ta bort ramar. Vaxmalen finns kvar ändå.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 19:21 »
Så om man har en möglig skitig ram över sållade med mask ska man låta den sitta kvar?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 20:43 »
Så om man har en möglig skitig ram över sållade med mask ska man låta den sitta kvar?

Naturligtvis inte! Men även om du får bort det du ser så finns det mer kvar. Tyvärr

Beisla

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 21:16 »
Ja, jag kommer verkligen ta bort allt synligt sen när värmen kommit så man kan öppna hos dem.

Jag gjorde rent bottnarna dagen efter jag hittade larverna, där var det faktiskt några små kokonger fastspunna, tyder ju tyvärr på vaxmalen  :-\  Men inget ruttet, så likmask är det nog inte.
Endast ett 30-tal torra döda bin från i vinter, känns ju iaf lite positivt, det är mycket liv i kupan oxå, mat har de i utkanten av ramarna jag såg, skönt.

Längtar verkligen efter att rensningsflykten ska bli av så jag kan öppna och kolla och byta ut läbbiga ramar.

Men den där vaxmalen som det antagligen är, den verkar jag få dras med ett tag till då...?

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser