Hej Marit!
Vi jordbearbetar inte! Som det är nu har vi ca 100 kvm, inkl jordgubbs-o potatisland. Nu ska vi utöka, hur mycket vet jag inte än, det beror på vad vi orkar med. Men orkar/hinner vi, så blir det betydligt mera.
Vi täcker marken med tidningspapper, kartonger etc. och lägger på organiskt material o lite jord. Lasagneodling, alltså - du kan kolla på min blogg och så finns det minst en gammal tråd om det här på forumet. Eftersom vi varken har traktor, åkgräsklippare eller jordfräs och inte orkar/hinner handgräva så är det här det enklaste för oss. Och så vårdar man sig om daggmaskarna
Så nu i dagarna ska vi ut och förbereda de nya landen - i år lägger vi på tidningar och gamla kartonger och täcker med vad vi kan komma över av organiskt material, det blir gammalt hö och en del kompost. Till våren petar vi ned potatisar i joxet och hoppas på skörd
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
På några bitar lägger vi på köpejord till våren att så i - tänkte ha baljväxter o pumpa/squash där, utöver potatisen. Får väl se hur det går - jag rapporterar så småningom.
Ska väl tillägga att de befintliga landen ligger på gammal gräsmatta och de nya kommar att ligga på åkermark som inte varit brukad på ca 40 år. Kan bara drömma (mardrömmar) om allt ogräs som skulle komma upp om man började fräsa där...