Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfråga  (läst 1493 gånger)

Brahmaputra

• Gotland
Äggfråga
« skrivet: 06 mar-12 kl 22:08 »
Har 18 st Isbar ägg i kläckaren och befruktningen ser mkt god ut. Dock är där två ägg som förbryllar. I det ena ser jag luftblåsan tydligt mitt på ägget. Alltså varken där den ska vara eller i motsatt ände. Kan det gå? Det är liv nu iaf. I det andra som oxå är liv i är det jättemycket luft. Nästan halva ägget :o :o. Kan det gå o få kyckling av det? Eller vad blir konsekvensen för kycklingen? Alltså luftblåsa på fel ställe samt luft i halva ägget. Har lagom fukt i kläckaren o alla andra ägg ser normala ut :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggfråga
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 22:12 »
Ägget med luftbubblan på fel ställe har antingen skakats i transporten eller förvarats på fel sätt innan de lades i kläckaren. Det finns risk för att kycklingen försöker ta sig ut i fel ände, dvs inte där luftblåsan finns, och då dör den sannolikt. Lägg ägget med luftbubblan uppåt när det ska kläckas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 08:35 »
Tack för svaret! Ska jag vända det uppåt när jag slutar vända äggen eller senare?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 08:39 »
Tack för svaret! Ska jag vända det uppåt när jag slutar vända äggen eller senare?
När du slutar vända äggen. Ev får du hjälpa kycklingen att göra hålslag i rätt ände. När flera av de andra äggen har hålslag trycker du ett litet hål (kolla var kycklingen är först) i skalet där luftbubblan är. Har du tur så klarar den sig, men det är inte sannolikt. Har själv råkat ut för detta några gånger, när kläckägg inte vänts som de ska, och tror att typ 1 av 5 klarat sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 08:46 »
Ja dom har ju skickats hit till gotland så dom har nog skakats. Hade en sändning med  15 SilverBrahma som bara en blev spindel i och den gruppen går med 2 tuppar så jag tror nog fler var befruktade. Frakten är brutal tuff mot äggen bitvis. Kanske kyla+skak.....Jag ska försöka ha extra koll på "lillen" ovh går ägget fint fram till kläckning kan jag nog inte låta bli att hjälpa till just när oddsen ser så dåliga ut. Tack så jättemycket för ditt tips! Det där andra ägget jag nämnde. Visst kan det ha förvarats lite länge? Visst blir luftblåsan större då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 08:52 »
Den stora luftbubblan kan bero på att det ägget förvarats läge, det kan också bero på att äggskalet är tunnare på det ägget, eller att det finns en liten spricka.

Kycklingar klarar ofta bra att ta sig ur ägg mes stora luftfickor, det är sämre med små eller felplacerade luftfickor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser