Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bi odling i Nepal  (läst 1218 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
bi odling i Nepal
« skrivet: 11 mar-12 kl 11:42 »
Här kan man se bi odlare från Nepal som har gått från tbh och stock kupor till kupor med ramar.

Dock rör det sig fortfarande om fri bygge i ramarna. Detta har resulterat i större samhällen och förmodligen större skördar eftersom de inte behöver skära ut vaxen och kan slunga den.

Man kan även se den enkla konstruerade slunga som de använder sig av .

Kul kup placering på taken
Documentary - Nepali-Bee-Keeping.flv

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
SV: bi odling i Nepal
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 13:53 »
Härligt att se att utvecklingen även går fram i Nepal, nästa steg är att tråda ramen och sätta i mellanvägg, eller dom kanske går mot plast ramar direkt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 14:05 »
Om allt går som planerat så ska jag besöka några biodlingar i Nepal i oktober. Mina svärföräldrar jobbar där genom ett SIDA-projekt och har sponsrat biodlingsprojekt som jag hoppas vi kan besöka om vi kommer dit. Kanske dags för mig att skaffa bättre videokamera än mobiltelefonen?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 14:39 »
Om allt går som planerat så ska jag besöka några biodlingar i Nepal i oktober. Mina svärföräldrar jobbar där genom ett SIDA-projekt och har sponsrat biodlingsprojekt som jag hoppas vi kan besöka om vi kommer dit. Kanske dags för mig att skaffa bättre videokamera än mobiltelefonen?

JA! DEFINITIVT!

Nepal och folket är ett vakert land !

Kanske kunde du skrapa ihop till ett litet repotage i någon bi tidning eller varför inte riks och lokal pressen, tror att många skulle vara intresserade .
Hoppas att det går framåt för dina svärföräldra och sida , och de hjälper de nepalesiska folket till välstånd genom bi odling !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

parpen

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 16:09 »
När jag var i Nepal 1989 så köpte jag en fantastisk bok som heter Honeyhunters of Nepal. Det är en bok som National Geografic gett ut. Den handlar om honungsjägare som skördar honung från vildbi längs lodräta 40-60 meter höga klippväggar. Fantastiska bilder och mycket intressant. Kanske kan vara intressant läsning innan nepalresan.

Pär

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser