Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första kullen, lyckat och misslyckat  (läst 979 gånger)

Tititu

• Västerbotten
Första kullen, lyckat och misslyckat
« skrivet: 11 mar-12 kl 19:07 »
Mitt livs första tre kycklingar trippar nu omkring i hönshuset. Några tankar kring det som gick bra och om det som gick mindre bra. Vad borde jag gjort annorlunda?

Jag behöll sex ägg. De värptes under fem dagars tid.  Jag plockade inte bort nåt emellan utan lät dem behålla det de värpte. Jag har en dvärgkochin, tre silkeshöns och en silkestupp, dvärg de med. Jag tyckte färgen på äggskalen var lika och hoppas alla är silke + silke. Vad om de inte är? Utan kochin + silke?

Två silkes har ruvat tillsammans i samma värprede. Kochinen har ruvat ensam. Oftast utan ägg. Ibland har det ändå funnits ägg under henne. Hon eller den tredje silkes har värpt.

Kyckling ett. En gul. Den första jag sett live i den åldern. Liten och ostadig. Hölls inte på benen. Men vem gör det i den åldern.

Tvåan kläcktes en halv dag senare. En liten svart. Den stod på benen och pep då jag kom hem från jobbet. Så de kan stå fast de är små!

Flyttar nu över ett ägg åt kochinen som ruvat flitigt i flera månader fast jag tagit hennes ägg. Hon får bli fostermor åt en. Hon får ett ägg med ett litet hål i. Må sen vara en silkesunge. Den kläcks och hon gömmer den under vingen.

Två dygn efter den första kommer fyran. Det är hål på det pipande ägget på morgonen och vid lunchtid, just innan jag måste ge mej iväg går ägget itu och jag får se en liten svart till.

Det femte som gått hål på samtidigt som fyran är rätt tyst. Kanske finns det ännu en då jag kommer hem.

Sjätte ägget har inte gett ett pip ifrån sig. Det har lämnats att kallna vid flera tillfällen. De andra har pipit minst en dag innan de kläckts. Det hade gått 24 dagar från ägg ett till kyckling ett. Hur är det med detta ägg? Rötägg eller kycklingägg? Om det är rötägg - och det spricker... när ska man ta bort det? Om man tar bort det... ska man kolla om man gjorde rätt... Jag tar bort det.

Då jag kommer hem på kvällen så har silkeshönsen och två av deras kycklingar lyckats ta sig ur värpredet som är 30 cm över golvet. Jag hade gjort i ordning en papplåda med hö på golvet som jag tänkte de skulle få flytta in i. Tänkte vänta en dag till bara. Kycklingarna ser hela och oskadda ut. Förutom ettan. Gulingen. Den ligger kvar i värpredet. Forfarande på rygg. Och piper. Stackarn måste ha kallt där alldeles ensam. Den hålls inte på benen. Då jag håller den i handen böjer den huvudet bakåt. Som i kramp eller bara felställning. Felutvecklat skelett? Jag sätter den på golvet med de andra men vad ska den där att göra? Den kan inte gå, stå eller ta sig fram. Den kommer inte att klara sig. Ska jag ta livet av den? Eller ska jag vänta att den dör? Fryser ihjäl? Hur dödar man kycklingar? Jag vill helst inte.

Femman kommer ur skalet. Ser ynklig ut. Lika ynklig och våt ännu en timme senare. Död? Nej jisses den rör ju sig. Eller?

Jag riggar upp värmelampan år de små som nu är på golvet. De springer efter sina mammor. Blir värmda ibland. Är ensamma ibland. Då lampan är tänd så ligger silkesmammorna i ett kallt hörn med sina små under sig. Den höfyllda papplådan står tom.

Hur länge ska kochinen vara kvar i sitt värprede men sin lilla? Nedanför väntar en höfylld låda på dem.

Cathrin73

• Södermanland
SV: Första kullen, lyckat och misslyckat
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 18:11 »
Hur går det nu? Jag funderar själv på att låta mina hönor ruva och är mycket nyfiken då det är första gången jag har höns. Berätta gärna mer.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Tititu

• Västerbotten
SV: Första kullen, lyckat och misslyckat
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 13:31 »
Jag har nu tre småttingar i liv. Även den sista kycklingen tog sig levande ur värpredet på egen hand. Jag hade lagt papplådor och hö under ifall den bestämde sig att flytta innan jag hjälpte till. Kochinen ligger ensam kvar i redet och de tre kycklingarna ligger på det "kalla" golvet under sina mammors vingar. Den enda som brydde sig om värmelampan var tuppen som ännu sent på kvällen stod under den och pickade i sanden.

Gulingen som bara låg på rygg fick dö. Tuppen hackade den då han gick förbi. Den hade säkert dött ändå. Under mammans mage trivdes den bra i två dagar men på rygg på golvet var den helt hjälplös. Jag kände mej som en skurk och mördare som hade ihjäl den.

Skulle jag gjort om det så skulle jag inte tagit bort nåt ägg innan det gått minst 4 veckor. Och sen kan det ta ett dygn innan det går hål på skalet tills det blir kyckling så man behöver inte tro att de dött där inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser