Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna bara ligger i sina reden  (läst 3411 gånger)

Rookie

• -
Hönorna bara ligger i sina reden
« skrivet: 14 mar-12 kl 19:36 »
utan att ligga på ägg. Tuppen är på dem väldigt mycket då jag tvingar ut dem ur redena för att gå ut och få lite vår sol. Varför sitter de inte på sitt pinnarna längre. En av mina två hönor vill bara tillbaka till redet så fort jag lyft ut henne. Idag var dem ute en 20-30 min och pickade i gräset. Sen gick de in och la sig i sina reden igen. Där får de vara ifred från tuppen. Den ena hönan låg och ruvade på ett icke befruktat ägg i tre veckor. jag plockade bort de men hon har fortfarande inte slutat ruva verkar de som. Den andra la ägg under tiden men har nu slutat och som sagt de bara ligger i redena som paddor och vill inte där ifrån. Ägg har dem slutat lägga. De är bara ett år gamla. Vad ska jag göra?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hönorna bara ligger i sina reden
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 20:38 »
Låter som du har en hel skock med ruvhönor. ;D Hönor som ruvar lägger inga ägg. Det du kan göra är att fixa ägg på annat håll o ge de en chans och ruva fram en kull kycklingar eller vara envis och flytta de ur redet, kanske stänga de ute från redet och försöka få de och ledsna. ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 20:47 »
...och jag försöker få mina hönor att ruva...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

trollinetta

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 22:11 »
Hej! Jag är direkt nybörjare, men råkade i somras ut för att en av mina hönor vägrade komma ut ur redet! Jag fick rådet att resolut ta ut henne ur redet för att hon var en "surhöna" ! Jag plockade ut henne, och så fort jag vände ryggen till gick hon tillbaks in i redet igen!
Till slut fick jag helt enkelt "porta" henne från hönshuset! Jag stängde ingångsluckan och alla hönsen fick bli utelåsta i hönsgården under dagtid några dagar tills hon kommit på bättre tankar! Fungerade i alla fall!

Rookie

• -
« Svar #4 skrivet: 15 mar-12 kl 19:28 »
Hej! Tack för tippsen. Har tvingat ut dem idag och uppdagat att den ena hönan har kalkben som jag genast preparerade med skillingarydsalva. Hela gruppen fick behandling. Lika bra! Plockade bort redena och nu ikväll sitter de på sina sitt pinnar igen. Hoppas de släpper ruvnings tankarna och återgår till de mysiga livet att vara höna nu när de fina vädret kommer.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 07:27 »
haha..du verkar INTE vilja ha kycklingar iallafall..Håller med, om man inte vill ha kycklingar, kan det vara lite jobbigt, med hönor som bara vill ruva, för när de gör  det, lär de oftast heller inte värpa..Vissa hönsraser, är mer ruvningsbenägna än andra, ett annat tips, är att satsa på en hönsras som INTE vill ruva..Tex mina dvärgkochin och korsningarna efter dessa, vill inget annat göra..Brukar sluta med, på sommaren ligger mer eller mindre VARENDA höna..Och alla vill de ha ägg att ligga på..Värst är dvärgkochinkorsningarna, som jag har korsat in med silkeshöns, de börjar redan i januari och ligga!.

Rookie

• -
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 11:53 »
De är just dvärgkochin jag har. Jag har inget emot kycklingar men de blir ju inte så många kycklingar när dem inte ligger på några ägg. De sov på sittpinnarna inatt och i morse när jag öppnade luckan sprang dem ut så jag tror att de släppt tanken nu men jag väntar att sätta in redena tills efter helgen så får vi se. När börjar ägg produktionen igen. Borde de inte komma igång nu när de börjar bli ljust och när de kommer ut i trädgården igen?

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 mar-12 kl 19:22 »
Mina dvärgkochin började värpa häromdagen, efter vinternuppehållet..Och fortfarande värper bara EN höna av dom..Mina blandras och silkes har hållit oss med ägg, hela vintern, dock har inte alla höns värpt, men tillräckligt många, så både jag, min familj och svärmor och svärfar haft ägg, och sluppit gå till affären och köpa..Dina kommer nog igång med snart..Vi får ha tålamod, både du och jag..!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser