Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivit lurad på köpta ägg!!  (läst 1013 gånger)

Gällan

• -
Blivit lurad på köpta ägg!!
« skrivet: 20 mar-12 kl 13:53 »

Jag vet inte om detta är rätt tråd!

Jag är nog inte ensam antar jag av att ha blivit lurad på avelsägg?
Betalade in flera hundra kr för att få skickat avelsägg och allt var frid o fröjd tills kycklingarna kläcktes med alla varianter av rasblandningar man kan tänka sig utom den jag hade beställt ifrån.
Säljaren sa att han använt fel tupp till sina höns och skulle betala in summan genast men nu har det gått ett ÅR.
jag blir ledsen över att se att säljaren varit aktiv här och kunnat köpa saker till sin gård och djur.
Mycket ledsamt och jag är från o med nu väldigt tveksam att köpa fler ägg :(
Hur har ni gjort som fått problem med säljare/köpare?

Maddie

• Uppland
SV: Blivit lurad på köpta ägg!!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 14:15 »
Jag köpte för några år sedan, dyra renrasiga araucana ägg som kom så fint inpackade på posten. Endast 2 av äggen kläcktes, en tupp o en höna, de andra äggen var tomma. Dessa 2 kycklingar bytte jag sen bort som avels par, när de växte upp så påvisades de inte alls vara araucana.... :( utan någon blandning med araucana i.
Vad jag vet så kan man inte göra något åt det, det är förmodligen upp till säljarens heder och samvete..

Man kanske kunde göra en lista på hederliga ägg försäljare ?  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 14:22 »
Denna frågan kommer upp med jämna mellanrum. Tyvärr är det så att vissa säljare och köpare inte är ärliga. Ännu vanligare är att de är okunniga, och inte vet vad de har för djur, men tror att de har något annat än de har.

Det är en risk man tar i alla affärer, att det inte blir som man tänkt. Ett sätt att minska risken är att köpa från erfarna fjäderfä-ägare, och från sådana som varit med länge på forumet. De är troligen angelägna om att behålla sitt goda anseende, och de har förhoppningsvis bättre koll på sina djur än vad nybörjarna har.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 14:45 »
hej,

trist att det blev så... tyvärr kan man inte hänga ut folk här utan en massa konflikt. Man får hoppas att de får lite självinsikt med tiden och återbetala dig.....

ge inte upp utan mejla och om du har numret ringa de.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser