Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka ruvar ute!  (läst 1461 gånger)

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
Anka ruvar ute!
« skrivet: 20 mar-12 kl 09:35 »
Jag har en anka som gärna vill ruva men då ute! Kan jag få henne att göra det inne i stället? Vad händer om jag skulle stoppa till henne någon annas ägg? Kan hon stöta ifrån sig de äggen? Jag vet inte riktigt hur det fungerar!
Tacksam för svar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Anka ruvar ute!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 09:41 »
Ankan har inte koll på vilka ägg som är hennes, så du kan lägga vilka ägg du vill under henne, så länge som de har lika lång ruvtid. Jag har kläckt ankägg av flera raser under samma anka, inget problem.

Om du gör ett trevligt rede och fyller med nya ägg, och stänger in ankan där, så brukar hon lägga sig om hon är ruvsugen. Har man låtsasägg så kan man lägga dit sådana, och byta till riktiga när hon legat i 2 dagar. Se till att hon har tillgång till mat och vatten, men att ingen annan kan lägga ägg i redet eller bråka om äggen.

Så gör jag, dels för att få bra kläckresultat, dels för att inte riskera att ankan blir tagen av rovdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 10:21 »
Tack för svaret! Då skall jag flytta henne i eftermiddag till en egen större bur! Men hur är det behöver de bada under de dagar de ruvar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 10:55 »
Ja, de behöver bada.Det är fukten från fjäderdräkten som gör att äggen lättare kläcks.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulvstorp

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 18:49 »
Ja, de behöver bada.Det är fukten från fjäderdräkten som gör att äggen lättare kläcks.
Ok tack! Alltid lär man sig något nytt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser