Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med ruvning...  (läst 867 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Det här med ruvning...
« skrivet: 21 mar-12 kl 19:30 »
Nu känner jag mig dum... men hur funkar det här med ruvning egentligen? Äggen (eller det potentiella livet) fryser väl ihjäl när hönan inte ligger på det? Och hönan värper inte när hon ruvar? Så hur klarar äggen sig från att jag slutar plocka in dem tills hon fattar att hon borde ruva dem?

Har en höna som gärna ville ruva i somras, hon började om vi var borta ett par dagar o äggen låg kvar. Nu är det ju bara 5-10 grader ute, o lämnar jag äggen så kan de väl inte bli kycklingar om de bara får ligga fritt i 2-3-4 dagar?

Eller har jag missat något?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Det här med ruvning...
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 20:22 »
Kycklingen börjar inte utvecklas förrän det ligger under en höna eller i en äggkläckare, och har legat ett antal timmar. Det kan förvaras i flera veckor, och ändå bli en kyckling när det ruvas, även om det ger bäst resultat om det är max 10 dagar sedan det värptes när det börjar ruvas.

Det är ganska smart att låta hönan börja ruva på fejkägg, och lägga dit de riktiga när hönan har legat ordentligt i minst 2 dagar. Under tiden förvaras äggen stående med spetsen ner, och äggfacket ställs med ena kanten på något  som gör att facket lutar. 2 gånger per dygn, minst, vänder man facket 180 grader. De ska helst förvaras lite svalare än rumstemperatur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 20:26 »
TACK! Då fattar jag. Trodde i min enfald att det handlade om timmar när ägget väl var ute... eller bara någon dag i alla fall. Men då kan jag vara lite coolare och låta äggen ligga kvar så småningom!  :D

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 20:53 »
Vi har förvarat ägg i kylskåp i 3 veckor och sen lagt under höna med resultat.

Just nu så har jag en kyckling kläckt av ca 7 ägg som höna samlat själv - men det är inte hennes egna ägg... hon har snott dvärghönornas - det kläcks väl fler inom några dagar . Hon sköter det själv.
Naturen fixar det så bra ibland.
//Luff

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 20:58 »
ja den gör ju det, tänk om vi la oss i lite mindre :-)

Ska ju bli varmt i hhelgen så då låter jag nog äggen ligga kvar se om hon är sugen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser