Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man höns tama?  (läst 6483 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Hur får man höns tama?
« skrivet: 22 mar-12 kl 14:23 »
För en vecka sedan köpte jag 8 st värphybrider (Loman LSL) från en äggproducent. De var i ganska dåligt skick. Halvnakna och två av dem var så klena att jag var tvungen att avliva dem. Dessa vita höns är livrädda för mig. Dom har ju aldrig varit i kontakt med människor på ett sätt som gjort dem van att bli hanterade.

Till dessa fick jag en brun tupp och en brunspräcklig höna (hönan och tuppen är från samma besättning). Rasen vet jag inte, någon blandras. Dessa två är inte riktigt lika rädda som de vita, men dom törs i alla fall ta mat ur handen om man har lite tålamod.

Nu undrar jag hur man bäst får de vita hönsen att inte vara så skräckslagna för mig när jag kommer in i hönshuset. Jag är alltid noga med att ha med mig "gotte" till hönsen och locka på ett speciellt sätt, för att dom ska sammakoppla mig och mitt läte med "gotte".

Kommer dom någonsin att bli något tamare?

En annan sak jag funderar mycket över är om jag kommer att kunna ha dem lös på gården när det blir barmark ute? Det jag oroar mig för är att jag inte ska kunna få in dem i hönshuset på kvällen. Hönshuset ligger inne i en förrådsbyggnad. Hönsluckan är cirka 1 meter över marknivå och jag är rädd att dom inte ska våga gå in den vägen när jag försöker locka med gotte. Och om jag öppnar dörren till hönshuset så måste de gå in i själva förrådet först och sedan in i hönshuset. Hittar dom tillbaka in i hönshuset den vägen tro?

Jag ska bygga hönsgård, men önskar att jag kunde börja ha dem ute tidigare, innan jag hinner bli klar med hönsgården. Sedan när hönsgården är byggd och dom fått vara där ett tag, så tror jag dom hittar tillbaka in dit när det är dags att "ta kväll" eller om jag lockar på dem.

Vad tror ni?

Vänliga hälsningar
Maria

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Hur får man höns tama?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 14:48 »
Du behöver inte oroa dig,tror jag.
Höns brukar gå hem och sova på kvällen. Jag utgår från att du har sitt pinnar till dom högt upp och reden där dom kan lägga sina ägg .-)
Jag har inte varit med om nån höna som valt att sova utanför hönsgården eller höns huset frivilligt... däremot kalkonerna kan va lite bråkiga eftersom dom gärna vill sova ute på taket på natten....
Vi har oxå haft sånna klena hybrider från ägg fabrik.. och dom blev som vanliga höns bara dom fick tid på sig.
Så en stor dos tålamod så ska du se det går bra.
Sen är ju höns stora personligheter,en det gillar att flyga upp och gosa en stund medans andra alldrig blir så.
HAr man dom från det att dom kläck och håller på mycket med dom så är det klart att man har större chans att få dom jätte tama.
Men i övrigt så är det nog som du redan gör :-) Godis godis och godis... alltid använda samma ljud :-)
Sen så självklart alldrig vara stressad :-)
Det gillar inte hönorna..lungt och fint alltid :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 14:50 »
Jag upplevde precis det samma som du när vi bara hade "uttjänta" LSL:er, jag fick dom inte tama. Våra ville absolut inte gå ut heller och om vi slängde ut dem så satt de bara under luckan och ville komma in.

Lösningen kom när vi skaffade bruna lohmann. Dessa hade ett helt annat lynne och de vita tog så småningom efter. Än bättre blev det när vi skaffade fler "riktiga" hönor som hade riktiga hönsfasoner i sig. Nu springer LSL:erna kring benen, tigger, jagar fjärillar osv.

Ett litet varningens finger: Hantera dom försiktigt i början. Vi tog oss för att klippa klor på en nyhämtad höna och hon dog knall och fall.  :-\ 

Lycka till!

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 15:16 »
Tack för era svar!
Åhh vad hoppfull jag blir! Förhoppningsvis kan mina Loman lära sig lite naturligt beteende av den brunspräckliga hönan och tuppen som jag fått från en granne.  :)

När det gäller att släppa ut dem, så tror jag att jag provar att släppa dem lösa någon helg framöver. Men först ska dom få lära känna mig någon månad till tror jag. Så får vi bara hoppas att dom förstår att dom ska gå in i hönshuset och att dom hittar tillbaka. :-)

Det jag får se upp med är att hönsen inte går för nära mina tre hundar (jag har dem bundna på löplina när jag är hemma på gården och i hundgård på dagtid när jag på jobbet). Men visst borde hönsen hålla sig långt från hundar av ren instinkt?!

Mvh
Maria

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 15:24 »
Jag tror det är enklare att lära hundarna att hönsen är familjemedlemmar.. låt hundarna hänga med in i höns huset under kontrolerade former.. och åter igen...lungt och fint.
Då får hundarna ett jobb oxå,att försvara hönsen mot fiende,räven och hökar osv.
Det är nyttigt för hunden ju att få jobba :-)
Våra hundar går fira.. och just nu har vi en valp.. och vist jagar hon och busar i bland med fåglarna.. men hon lär sig snart att man inte får göra det.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 15:33 »
Jag får nog först vänja hönsen vid mig :)

Sen får jag ta en hund i taget och sätta mig med i hönshuset. Tyvärr har jag små förhoppningar om att det ska fungera. Mina jyckar har otroligt mycket jaktinstinkt  :(

Men jag kan ju testa och se om dom lugnar ner sig när vi får sitta där en stund. Är bara rädd att jag ska skrämma livet ur mina poppisar (hönor).

//Maria

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 22:11 »
Sen får jag ta en hund i taget och sätta mig med i hönshuset. Tyvärr har jag små förhoppningar om att det ska fungera. Mina jyckar har otroligt mycket jaktinstinkt  :(

Inte så... Inte göra en stor affär av det! Ta med en av hundarna i koppel när du ska sköta nåt med hönsen och förutsätt att hunden uppför sig väl. "Det här är våra höns och de ska man inte jaga och så är det med den saken". Presentera hundar och höns på samma vis som om du skulle tagit hem en katt.

Mina hundar betraktar aldrig höns och kaniner här hemma som potentiella bytesdjur och de är ändå whippet (en ganska liten vinthund som är designad för att springa ikapp och ha ihjäl kanin och hare, ifall någon inte känner till rasen) och de har en jaktdrive som är oerhört explosiv.

Trots att hundarna har en stark och rastypisk jaktlust rör de inte smådjuren, beroende på att de är flockmedlemmar.

Lycka till och hoppas dina hönor blir tama och att hundarna lär sig att leva med dem!  :D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-12 kl 09:01 »
OK, jag får testa det där med att ta med dem i koppel till hönsen. Men jag ser ju på den ena av mina tre huskysar att hon blir otroligt "jaktsugen" så fort vi närmar oss hönshuset. Jag är rädd att hon ska "nypa" någon höna som kanske kommer för nära oss när vi är där. Kan tillägga att mitt hönshus inte är större än cirka 10 kmv.

TACK för tips!
//Maria

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #8 skrivet: 23 mar-12 kl 09:10 »
Om du har en munkorg och hunden inte är väldigt besvärad av den kan det helt klart vara ett bra träningsredskap i början. Du blir ju lugnare och mer självklar i din övertygelse att i det här huset rör vi inte hönsen och du vet att hunden inta kan göra det!

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-12 kl 23:35 »
Tack för bra tips Ugglans. Har munkorg, men tvivlar på att den är speciellt populär!  ;)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 24 mar-12 kl 14:13 »
Hahaha! Det var en sorglig blick  :)

Men jag tror ändå att munkorgen kan vara bra att ha, speciellt om du känner dig minsta lilla osäker på hur hunden ska reagera på hönsen. Om du är spänd märker ju hunden det och då blir allt svårare.

Själva tanken är att du ska kunna ta med hunden till hönsen med en attityd som Ja, det är höns. Jag köpte dem i förra veckan, visst är de fina? Nu ska vi byta vatten till dem...

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 24 mar-12 kl 22:02 »
Ugglans: Ja, hon ser inte direkt nöjd ut över munkorgen! Jag köpte den åt henne efter att hon huggit min 7 veckor unga valp så illa så han förlorade ena ögat (!!!).

//Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser