Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och höns  (läst 2438 gånger)

estea

Får och höns
« skrivet: 13 okt-06 kl 11:51 »
Någon som vet om det är dåligt att ha höns och får ihop, eller höns som går i höet ibland? Pratade med en veterinär som sa att det fanns risk för salmonellaspridning från hönorna till fåren, kan man undvika det på något sätt?

Mycket tacksam för svar!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Får och höns
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 11:59 »
Ja genom att ha hönsen i ett hönshus.. :-X

inte ska du ha hönsen lösa inomhus bland andra djur...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

_matte_

« Svar #2 skrivet: 13 okt-06 kl 15:57 »
 jag har hört att det ska vara bra att ha dom ihop(inte i samma hus), hönsen äter ju gärna upp masken och parasiterna som fåren annars kan få problem med.
 i höet tror ja däremot inte är så bra..
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Henning

« Svar #3 skrivet: 13 okt-06 kl 17:21 »
Nja, det där med att hönsen äter upp fårens parasiter ska du ta med en nypa salt. Det är ett önsketänkande och en missuppfattning. De flesta fårparasiter är mikroskopiskt små och inte ens hönsen skulle klara att skilja ut dem från träck eller gräs. Salmonella kan spridas med fåglar och även om det är förhållandevis sällsynt kan det vara skäl nog att se till att hönsen inte kommer åt att bajsa i andra djurs foder.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 13 okt-06 kl 19:25 »
Man ska nog vara försiktig att andra djur bajsar i fodret ... tex om katter bajsar i en kraftfoder binge så kan det hända att dina tackor kastar sina foster...

där för är det bättre att ha tex spannmål i foder ficka än en binge....på loftet...

Och höns är naturligt vis inte bra att ha i höt... eller kraftfodret ....

att hönsen gå ute i hagen är ju en annan sak men se då till att utfodra höt i foder häck...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-06 kl 20:34 »
Sagt förut, men...
Risken att höns eller andra fåglar skall smitta däggdjur med Salmonella eller annat är försvinnande liten vid normal kontakt.
"Larmen" från vetrinärer kommer med jämna mellanrum. För ett par år sedan skulle vi ju riva ned alla svalbon för att undvika Salmonella!

För att ha någon parasitsanerande effekt hos idisslare av fjäderfä måste dessa vara utpräglade betesdjur, dvs gäss.
Höns kan möjligen verka smittbegränsande genom att äta upp foderspill, så att mängden möss begränsas?

Själv har jag möjlighet att testa mina djur årligen. Varken höns eller gäss visar smitta av vare sig Salmonella eller Camphylobacter, trots att de går fritt året om...

Huruvida gässen faktiskt räcker som parasitsanerare åt fåren ber jag att få återkomma om, om kanske tio år, när mitt "försök" kan anses klart!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 okt-06 kl 22:33 »
Varken höns eller gäss visar smitta av vare sig Salmonella eller Camphylobacter, trots att de går fritt året om...
//Mikael

Inte alla salmonella smittade djur visar positivt svar på testet.
(Som du säker redan vet Mikael)  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

drömmaren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 okt-06 kl 22:12 »
Hallå! ??? Jag såg att "matte" skrev något om "inte i samma hus". Betyder det att man inte ska ha höns i samma ladugård som får(/getter) även om man har dem i olika "boxar"? Alltså, de kan se varann men inte gå på varandras mat...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 22 okt-06 kl 21:12 »
Hallå! ??? Jag såg att "matte" skrev något om "inte i samma hus". Betyder det att man inte ska ha höns i samma ladugård som får(/getter) även om man har dem i olika "boxar"? Alltså, de kan se varann men inte gå på varandras mat...

Som jag fattat det ska man inte ha får och höns i samma byggnad eller ja, har man dem i samma byggnad så ska det vara tätt emellan utrymmena med väggar från golv till tak och så ska de inte behöva passera varandras utrymme för att komma in eller ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser