Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa klor  (läst 2208 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Klippa klor
« skrivet: 23 mar-12 kl 08:34 »
Klipper ni klorna (heter det så på fåglar????) på era höns? En del av mina har klor som viker sig åt sidan när de går. De kanske behöver klippas. Jag har aldrig gjort det tidigare, har liksom räknat med att det ska ordna sig av sig själv.

De går fria ute hela dagarna och har (självklart) sittpinnar i hönshuset.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Klippa klor
« Svar #1 skrivet: 23 mar-12 kl 08:49 »
Vi har behövt klippa lite på våra dvärgkochin-hönor som totalvägrat att gå ut i vintras. Tuppen i gruppen (holländsk dvärg) har inte behövt pedikyr men hans näbb hade däremot stuckit iväg lite och fick sig en putsning. Så om du tycker att det behövs så klipp på, ibland behöver naturen en hjälp på traven ;)

Glömde skriva att vi har använt en helt vanlig klosax för hund, nån medium-storlek.
« Senast ändrad: 23 mar-12 kl 09:40 av AnetteA »
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-12 kl 09:16 »
Ja om dom blir för långa. Dock verkar det bara vara vissa individer som "drabbas", på en del växer sig klorna aldrig för långa.
På ett par av de "uttjänta" hybriderna som vi hämtat har klorna varit på tok för långa och det är inte helt lätt att få tillbaka pulpan till normal storlek när det gått så långt. (Gäller inte kravet på skötsel och daglig tillsyn bara för att man har 3000 individer..? >:(  )
Brukar använda en avbitartång men det gäller att man är försiktig och inte klipper för mycket, precis som på andra djur.

Lycka till!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 09:39 »
Vi använder kloklipparen dom vi klipper hund klorna med... smidig och bra.
När hönsen blir gamla så verkar det som om klorna växer mer... kanske för dom inte rör sig lika mycket då?
Sporrarna har vi ett par gamla tuppar som har problem med.... dom får vi klippa annars så växer dom runt och ger sår på benet...sporrenn använder vi sekatör att klippa med.
Det är inte så svårt att klippa fåglarna,får man ett bra lungt tag om magen på dom under ena armen så har du den andra handen fri att klippa med. (hoppas du förstod hur jag menar ;-) )
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser