Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir ägget befruktat??  (läst 1548 gånger)

smilla26

• Bohuslän
När blir ägget befruktat??
« skrivet: 24 mar-12 kl 21:13 »
Jag undrar när ägget blir befruktat efter att tuppen parat hönan...
Är det första ägget som hönan lägger efter en parning eller dröjer det ett par dagar, eller hur funkar det egentligen??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: När blir ägget befruktat??
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 08:04 »
Har för mig att det är runt 30 timmar och lite över efter parningen som man kan vänta sig det första befruktade ägget. Befruktningen sker i äggledartratten. Så om vi tänker att hönan har ett färdigt ägg för dagen, ett som släppt för vidare vandring och ett på G som ska släppas dagen efter så blir det nog det tredje ägget som kan bli befruktat. Alltså får man vänta i ca 2 - 3 dygn på det första befruktade ägget, vilket jag tycker ha stämt bra här när man märkt upp äggen med datum, de första 2 som läggs efter parning (och hönan inte varit i kontakt med någon annan tupp innan utan är helt "tom") brukar vara tomma, sedan från o med det tredje brukar det vara befrutade.
« Senast ändrad: 25 mar-12 kl 08:07 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Poacher

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 08:58 »
När jag googlade runt i samband att vi skulle skaffa höns så vill jag minnas att äggen kan bli befruktade i upp till 14 dagar efter parning. Dvs ett skjut med tuppen tar hand om två veckors befruktning av ägg. Men jag har inte koll på när första ägget blir befruktat.
Men naturen är smart. Har man 10-12 hönsbrudar att ta hand om så skulle det bli ett evigt parande. Nu räcker det med en eller två gånger per dag för att hålla haremet i  produktion  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 11:04 »
Har för mig att det är runt 30 timmar och lite över efter parningen som man kan vänta sig det första befruktade ägget. Befruktningen sker i äggledartratten. Så om vi tänker att hönan har ett färdigt ägg för dagen, ett som släppt för vidare vandring och ett på G som ska släppas dagen efter så blir det nog det tredje ägget som kan bli befruktat. Alltså får man vänta i ca 2 - 3 dygn på det första befruktade ägget, vilket jag tycker ha stämt bra här när man märkt upp äggen med datum, de första 2 som läggs efter parning (och hönan inte varit i kontakt med någon annan tupp innan utan är helt "tom") brukar vara tomma, sedan från o med det tredje brukar det vara befrutade.

Det stämmer bra med min erfarenhet också underförutsättningar att hönorna accepterar tuppen och tycker han är en värdig kavaljer ;)

Hönor kan ju "bajsa ut" sperman efter vad som dom upplever som mindre lämpliga parningar och det gör att det ibland kan ta längre innan äggen blir befruktade om tuppen inte är poppis ibland damerna. Jag har råkat ut för detta och den gången tog det ca 2-3 veckor innan tuppen blev accepterad så det blev resultat av hands ansträngningar ::)

När jag googlade runt i samband att vi skulle skaffa höns så vill jag minnas att äggen kan bli befruktade i upp till 14 dagar efter parning. Dvs ett skjut med tuppen tar hand om två veckors befruktning av ägg. Men jag har inte koll på när första ägget blir befruktat.
Men naturen är smart. Har man 10-12 hönsbrudar att ta hand om så skulle det bli ett evigt parande. Nu räcker det med en eller två gånger per dag för att hålla haremet i  produktion  :D

Om man har en fungerande tupp och tar bort honom från damerna så sjunker befruktningen som regel rätt snabbt. De flesta ägg brukar vara obefruktade redan efter en 5-7 dagar. Skälet till att man säger att grupper ska vara separerade i 3 veckor vid avel är att det i enstaka fall kan bli befruktade ägg så länge.
Det har gjorts studier på att om man bara byter tupp i gruppen (och hönorna accepterar den nye tuppen) så är han far till ca 80% av kycklingarna redan efter 5 dagar. Det var detta som Martin Silverudd utnyttjade i hans världsberömda SMCSS (Silverudd's Multipel Cock Shifting System)http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1601-5223.1974.tb00931.x/pdf
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser