Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem lägger detta ägg???  (läst 1659 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Vem lägger detta ägg???
« skrivet: 24 mar-12 kl 20:59 »
Bilden är inte riktigt rättvis. Men det är liksom beige creme färgat å har en vaxad yta??? När man tar på det känns det typ som vaxkritor  ::) Inte alls som de vanliga äggen. Har fått 1 sånt här ägg 4 dagar i rad.
Ska vara ärlig å säga att jag inte har en aning vem som lägger äggen ute i hönsgården. De ända jag kan räkna ut e ju mina två isbar  ;D.

Har:
2 sussexer, tror de är dem som lägger de rosa/bruna äggen.
2 isbar
1 australorp
1 australorp/(sussex el isbar)  född i september
2 vita hybrider som lägger brun/rosa ägg (har gjort det innan iaf).
1 brun hybrid/ sussex som lägger ljusbruna ägg.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vem lägger detta ägg???
« Svar #1 skrivet: 24 mar-12 kl 21:52 »
Du har inte en anka som har börjat värpa  ???  Ankägg brukar kännas vaxade på ytan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

neppelina

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 22:01 »
Jag HAR myskankor som e ca 9 månader, men inte att de brukar vara så små?! Nja, inte pyttelitet men väldigt runt för å vara anka å mindre än vanliga myskankägg. Men de e kanske så i början?
Har ju hittat sånna här på morgonen oftast, vart som på golvet, men trott att de har varit nåt gammalt ägg, eftersom det ser lite mysko ut. Att de har sprätts runt när de letat mat på golvet  :-[. Men tyckte det va lite konstigt när jag hitta flera dagar i rad! det kan ju stämma eftersom de e ju på golvet hela tiden, men idag hitta jag det i ett rede  ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-12 kl 22:29 »
myskankägg.

Färgen varierar mycket hos mina ankägg.. men beskrvning av ytan och även storleken kan passar bra.
Även att det blir 1 ägg/dag.. låt de ligger kvar sedan blir det dun och ruvning ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 14:48 »
Jag HAR myskankor som e ca 9 månader, men inte att de brukar vara så små?! Nja, inte pyttelitet men väldigt runt för å vara anka å mindre än vanliga myskankägg. Men de e kanske så i början?
Har ju hittat sånna här på morgonen oftast, vart som på golvet, men trott att de har varit nåt gammalt ägg, eftersom det ser lite mysko ut. Att de har sprätts runt när de letat mat på golvet  :-[. Men tyckte det va lite konstigt när jag hitta flera dagar i rad! det kan ju stämma eftersom de e ju på golvet hela tiden, men idag hitta jag det i ett rede  ;D
Då är det säkert någon av dina myskisar. Även ungankor kan värpa  lite små ägg i början precis som höns  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

neppelina

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 22:46 »
Fick idag SE att de va myskankorna som la  :D 3 av 4 idag! Hoppas att den 4:e oxå kommer igång. De verkar sporra varann. Så 2 små ägg å 1 stort av tjejerna idag  ;D

Tack för era svar! De e tur att ni finns =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser