Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop tuppar  (läst 5011 gånger)

Dajen

• Uppland
Släppa ihop tuppar
« skrivet: 26 mar-12 kl 21:01 »
Undrar över era erfarenheter när det gäller att släppa ihop vuxna tuppar.

Dels har jag lite väl många hönor för min ensamma tupp, dels är jag sugen på att få fram renrasiga kycklingar. Jag har begränsat med utrymme så tanken skulle i så fall vara att ha en enda stor grupp större delen av året och sedan separera avelsgrupper från övriga flocken i mindre avdelningar endast under en kortare period.

Brukar det funka att släppa ihop vuxna tuppar hur som helst? Att det kan bli bråk fattar jag ju, men man vill ju helst inte att det ska sluta med att det har ihjäl varandra... :P

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
SV: Släppa ihop tuppar
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 21:19 »
Hej.
Om du har en tupp i din flock så brukar det inte gå så bra att ta en ny och släppa in där brukar sluta med att den nya får duktigt med stryk!
Det brukar gå bra om man släpper in dem när de är ungdjur innan de är könsmogna så de får växa upp i flocken.
Jag särar på mina dvärghöns när jag plockar ruvägg för att få dem ras och färgrena. När jag har fått ägg vad jag behöver så tar jag en dag när jag har gott om tid och släpper ihop dem till en flock. Då tar jag hönor och tuppar och släpper i samma flock brukar bli en fem-sex tuppar per flock.
Jag släpper dem inomhus. Sen får dom slåss och göra upp om rangen. Blir ett farligt liv ett tag men dom lugnar sig rätt fort. Fördelen med att släppa ihop flera tuppar är att då slåss alla mot alla och blir inte lika intensivt. Släpper man ihop endast två så är risken att de slåss tills den ene dör. För där är ingen som avbryter. Är dom flera så slåss dom lite här och lite där. Att jag släpper dem inomhus beror på att om de släpps så att dom kan springa fritt ute så kan dom jaga iväg varandra långt och kanske inte vågar sig hem. Lite om min erfarenhet hoppas det var till nån hjälp.  :)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 22:15 »
Får jag klämma in en fråga här? Jag har lite liknande funderingar som ts. Eneborgs fjäderfä: Hur lång tid har du grupperna isär när du vill ha renrasiga ägg? Innan du släpper ihop till stor grupp igen? Har en lekstuga som jag kan rusta och använda under den varma årstiden till just renrasiga ägg framöver. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 22:37 »
Såvitt jag vet måste man vänta minst tre veckor innan man kan vara säker på att rätt tupp blir den stolta fadern, eftersom spermierna kan leva i äggledaren i just tre veckor. Men rätta mig gärna om jag har fel... :-[

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 20:05 »
Fler erfarenheter, snälla?

Dajen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 20:22 »
Ursäkta tjatet, men vill gärna ha någon mer åsikt... Måste bestämma mig SNART om jag ska köpa en tupp till :)

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 20:44 »
Har stoppat in en tupp på ca 6 mån i flocken. Det gick bra, inte allt för mycket slagsmål. Har också skickat två tuppar uppfödda i min flock till andra besättningar. De var då ca 8 månader, borde väl räknas som vuxna. Den ena flocken hade bara en tupp, den nya tuppen släpptes in på natten och när de vaknade verkade de inte fundera så mycket på vad som hänt över huvud taget. Så det kan uppenbarligen gå bra! Den andra besättningen hade flera tuppar, en äldre och några ungtuppar. Där blev det lite tuppfäktning av det mildare slaget, sen var de överens.

Kan dock tänka mig att det kommer att bli en käbbel varje gång du släpper ihop dem igen efter att de har varit isär. De minns inte så bra tycker jag det verkar som. Kanske inte bara en bra ide att utsätta dem för omgrupperingar varje år. Det värsta tuppbråket jag har haft var när jag satte in två nya hönor i flocken(!) Då fick väl tupparna något att slåss om. Inte alls kul, blod överallt. De repade sig allihop och bråkade inte mer efter det iaf.

Jag skulle hur som helst överväga att ha bara en ras. Vet inte vilka dina renrasiga höns skulle vara, men iaf Lanthönsklubben gillar inte att man har flera olika raser om djuren ska få genbank.

Lycka till med beslutet!
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 29 mar-12 kl 09:49 »
Om man ska släppa ihop två vuxna tuppa tycker jag ofta att det är bäst att göra det efter flytt så att båda är på okänt territorium. Om det går bra beror naturligtvis lite på ras och individer.

Om man vill ha en extra tupp så är det annars en god ide att köpa en tuppkyckling som är tillräckligt stor för att sättas ihop med flocken men ännu inte könsmogen. Då växer han upp och vet sin plats redan från början. Detta gör jag som regel varje höst i mina avelsgrupper.

Jag har ca 30 tuppar och under avelsäsongen går dessa naturligtvis med sina respektive hönor. I de flesta grupper går det 2 tuppar och 5-10 hönor. I vissa grupper har jag fler än 2 tuppar och i någon grupp endast 1 tupp.

När hösten kommer släpper ja ihop alla mina grupper så dom slipper hönsgårdarna och får springa fritt i trädgården. Det är väldigt sällan det blir några allvarliga bråk då dom har så många andra killar och tjejer att hålla koll på. Oftast småtjafsar tupparna ett par dagar och försöker para alla "nya" hönor men faller sedan tillbaka till hönorna i sin egen flock och håller sig till dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-12 kl 10:29 »
Funderar också på detta att sära och sätta ihop. Köpte ganska nyligen en hedemoratupp till och skulle sätta in hos den jag redan hade, båda 6-7 mån gamla. Blev katastrof trots att jag satte in honom när de gått och lagt sig. Så han fick bo med kaninerna tills jag fick ordning på en ny avdelning. Men då var de som sagt bara två och ingen annan kunde gå emellan, nu har jag även en blandrastupp på ca 4 mån som jag tänkt behålla. Han har redan börjat hoppa på sina små systrar så han lär väl snart bli könsmogen och då kanske det går bättre att foga till en tredje tupp lite senare. Men för att kunna styra vem som är pappa när jag vill ta kycklingar måste jag ju sära på dem. Funderade på om man kanske först kan ta ut de hönor som skall bli mammor och låta de gå utan tupp i 3-4 veckor och sedan sätta in tuppen som man vill skall bli pappa - då behöver han inte vara ute från de andra tupparna så länge, kanske rent av räcker att man sätter in honom en liten stund varje dag bara? Skulle det funka tror ni?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 29 mar-12 kl 11:04 »
Paradisgården: Det kan säkert funka. Det räcker med tre veckor för att vara helt säker på att ingen annan tupp är pappa.

Generellt går det bra om man sätter ihop många djur på en gång. Om man bara sätter till ett djur så är det större risk att det inte funkar. Jag ändrar på min gruppsammansättning nu och då, det är aldrig några problem, så länge de har gott om plats och man flyttar flera individer samtidigt. Lite gruff kan det bli, men sällan allvarligt.

På vintern har jag haft alla mina höns tillsammans, typ 15 tuppar och 40 hönor, de går fritt på ett par tusen kvadratmeter, med staket runt. Inga problem.

Ett tips kan vara att sätta nykomlingar i en hönstraktor, ett flyttbart hus med utegård, på den ytan där de andra hönsen går. Då lär de känna varandra genom nätet, utan att kunna kivas. Jag har en del av mina avelsgrupper i hönstraktorer, med den största avelsgruppen frigående runt dem. Då "känner" de varandra när man släpper ihop dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 29 mar-12 kl 14:04 »
Erfarenheterna är olika. Ibland går det superbra, ibland blir det småbråk, ibland får någon storstryk.  :-X Men oftast så har det gått bra. Upplever det som det går bättre med om det redan är många tuppar i gruppen än om det är en ensam tupp med hönor och det kommer någon ny. Det är oftast då vi kommer till att det har blivit lite mer bråk och någon fått spö och sitter med fula bett och revor. :/

Senaste gången jag släppte in en tuppe var i blandgruppen, en fullvuxen sussex. In med honom, ingenting hände medan tuppen innan honom blev betydligt mer jagad men då visade han sig också väldigt fjollig när han kom in, känns som de blir som mer triggade att börja jaga och jävlas om de ser på den nya att den håller på och nojjar än om det kommer in en cooling som inte bryr sig. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 mar-12 kl 16:03 »
ieenilorac: Ja, säkert är det lättare när flera kommer in på en gång. Min grupp bestod av en tupp och tre hönor plus 5 kycklingar och tre ungdomar. Nya tuppen kom med tre hönor. Hönorna hände det ingenting emellan såvitt jag vet, men gick inge bra med tupparna.. Men som sagt, hoppas det går bättre ner de är fler tuppar.

Linkoso: Precis, min orpington-ungtupp som jag blev tvungen att nödslakta var också väldigt fjollig - alltså väldigt tacksam att jaga och mobba :P.

Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dajen

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 30 mar-12 kl 21:22 »
Tack för svar! Har kommit fram till att jag ska satsa på att hitta en tuppkyckling eller två istället för att chansa på en vuxen. Så...nån som har en sussex eller plymouth rock till övers?  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser