Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ruva eller icke ruva?  (läst 1972 gånger)

ThereseIwe

• Medelpad
Att ruva eller icke ruva?
« skrivet: 28 mar-12 kl 20:29 »
För en tid sen fick jag fyra myskankor, jag har mycket begränsad kunskap om dessa trevliga djur. Och därav mina frågor.
Redan från dag ett så värpte ankorna och jag plockade ägg varje dag. Men en dag så låg en av honorna på äggen och jag hade inte hjärta att ta äggen, det hade nog gått hon var inte aggresiv eller så men jag lät henne vara. Nu har hon och de andra ankorna värpt ihop sju ägg och lagt över lite hö i en liten grop. Men hon ligger inte där jämt och nu undrar jag hur det går till? Tar ankor det lite lugnt med ruvandet från början innan alla ägg är på plats? Hur många ägg brukar de ruva på?
Från en okunnig...

sonja på slätten

• Halland
SV: Att ruva eller icke ruva?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 20:39 »
Myskankor ligger och umgås med äggen en tid innan hon ruvar. Det är därför svårt att beräkna när det blir kläckning. Kullarna brukar vara stora,  15 ägg eller så.De brukar vara utmärkta mammor, så lita på din myskanka.  Möjligtvis kan det bli alltför många ägg,  om flera honor hjälper till.
När hon ska ruva plockar hon av massor med dun från magen, det blir en stor hög.  Så länge det bara är hö ruvar hon inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 23:54 »
Vissa honor velar lite innan de lägger sig ordentligt på äggen. Ett hett tips är att lägga en hand på äggen när hon är ute och är de varma så har ruvningen påbörjats. Mycket dun är också ett tecken på att ruvningen har påbörjats.

När myskhonan väl ruvar ligger hon stadigt på äggen utom 1-3 tillfällen(normalt) per dag då hon går ut och rastar sig. Rastningen består av födointag, dricka och gärna ett bad med efterföljande putsning.

De här rasterna kan bli väldigt långa ibland, upp till 1 timma och 30 minuter, men det verkar som honorna har koll på värmen och vet när de måste in till äggen igen. Äggen brukar täckas över omsorgsfullt med främst dun innan de går ut och de håller värmen bra under rastperioden om det inte är iskallt(en massa minusgrader) ute.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 mar-12 kl 11:52 »
Jag antar att det finns en drake (hane) också bland ankorna, även om det inte stod det i trådstarten. Annars är det ju lite meningslöst att låta ankan ruva...  ;)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 22:06 »
Jo det finns såklart en drake, så långt är jag med.

Mycket riktigt så har nu honan börjat dra bort dun från sig själv.
Jag kände på äggen idag och de var kalla, hur länge kan det ta innan hon börjar ruva på riktigt?

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 21:26 »
Vill nu bara berätta att honan lagt sig och vad jag tror ligger och ruvar!
Hur kul som helst...
Tack snälla för svar
Nu är det bara att hålla tummarna :

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 21:28 »
Vad spännande! Jag la idag in blandisankägg i kläckaren så om 28 dagar ungefär kläcks de små ankisar :)

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 21:37 »
Nu måste jag bara fråga en sak...
Är det vanligt att ankor hjälps åt att ruva?
Jag har tre ankor som ligger i redet och ruvar på samma ställe. Är detta bra eller bör jag skilja på dem?
Undrande...

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 20:51 »
Ingen som har något tips? :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser