Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broilers & slaktkalkoner  (läst 1438 gånger)

Jakobsson

Broilers & slaktkalkoner
« skrivet: 31 mar-12 kl 12:36 »
Vart får man tag i dagsgamla broilerkycklingar & kalkoner i Skåne?
Har försökt googla men hittar bara  gammalt där det inte framgår heller ifall dom säljer till
privatpersoner.

Vill gärna ha tag i ett gäng av varje så svar mottages tacksamt!

Jakobsson

SV: Broilers & slaktkalkoner
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 09:30 »
Knuff

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 09:36 »
Hör med Azoo-Lina. Hon har nog koll på kalkoner iallafall ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bokeliden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 09:38 »
Ring bara till Aviagen tel 042 - 22 51 90, de säljer daggamla rosskycklingar. Vi köpte för två veckor sedan o ger de lågproteinkost för att hålla tillbaka den snabba tillväxten. Än så länge verkar det fungera.....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-12 kl 09:47 »
Nu blir jag lite nyfiken. Blev kycklingarna levererade hit upp till VG, eller hämtade ni nere i Skåneland? Var ni tvugna att köpa ett visst antal?

Till sist; Av vilken anledning håller ni tillbaka tillväxten? Ska ni inte ha dem till slakt???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-12 kl 10:00 »
Vi körde ner till Åstorp, tror inte de levererar om man inte köper massor...
När jag  läste på om ross verkar deras korta liv inte vara så kul. De måste slaktas vid ca 6 v, annars dör de av hjärt/lungproblem eftersom den snabba tillväxten gör att lungor/hjärta inte hänger med. Vi hoppas o tror att de blir lite godare om de får leva lite längre..
Med det är ett försök, lyckas vi kommer vi att försöka behålla några hönor o blanda med någon inte så galet snabbväxande ras..
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 11:54 »
Ska bli spännande att följa utvecklingen. Tack för svar  :D

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 18:48 »
Tack bokelien för numret, har nu hämtat 62 kycklingar!

Om Jakobsson fortfarande inte hittat kalkoner så köper man det hos adelsåsen (googla namnet). De kör fasta turer som man kan möta upp på vägen utan kostnad för frakt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser