Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora höns och dvärghöns tillsammans...går det?  (läst 3358 gånger)

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
Stora höns och dvärghöns tillsammans...går det?
« skrivet: 01 apr-12 kl 11:27 »
Vi har sedan två veckor 3hönor och en tupp av rasen Orpington och de är ju jättetrevliga. Vi hade tänkt att kompletera med några till och har nu fått möjlighet att få några dvärghöns ölänskdvärg har jag för mig att det är. De är ju väldigt små, går det att ha dess ihop ??? Eller blir de små ihjältrampade, pickade eller kvävs de vid en eventuell parning??? Bryr sig tuppen om dessa små djur eller?

Vad har ni för erfarenheter. Idag går dessa dvärghöns ihop med någon lantras storleksmässigt hedemora och det går jättebra. Det är alltså inga ungdjur utan vuxna höns.

Alla erfarenheter och tankar välkomnas :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Vallagård

• Västerbotten
SV: Stora höns och dvärghöns tillsammans...går det?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 11:33 »
Hej!

Jag har Brahma och Ölandsdvärg tillsammans och det är absolut inget problem.
Har gjort en över hylla dit de små kan flyga och känna sig trygga från de stora om de vill, men de springer minst lika mycket på golvet.

Den tupp som bestämmer i gruppen är den lilla Öländska dvärg tuppen. Brahma tuppen går undan.
Brahma tuppen försöker inte para sig med de små.

Lycka till Annette
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 11:36 »
Det går fint,jag har haft både svensk dvärg och dvärgkochin ihop med brahma,plymouth rock mm
Fjäderfän och kaniner

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 11:38 »
Åhhh så glad jag blir :D, jag trodde det var hopplöst att försöka ha så stor storleksskillnad på dem!

Tack för snabba svar :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 19:17 »
Jag har en massa olika raser, de funkar bra ihop. Mina mellanstora tuppar (blandras, svarttupp) har aldrig skadat en dvärghöna men ingen har varit speciellt skicklig på att para sig med dem. Åsbotuppen var smart, han ställde sig över sebrighten med fötterna på marken vid sidan om när han skulle para.

De stora hönorna är rätt populära som värmekälla vintertid  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser