Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar och hönor ihop  (läst 1235 gånger)

andersabo

• Småland
kycklingar och hönor ihop
« skrivet: 02 apr-12 kl 19:10 »
Hej. Jag är nybörjare och ska skaffa lite hönor och en tupp nu i vår. Jag har lite funderingar på hur man kan ha hönor i hop med kycklingar. Om man köper några vuxna hönor kan man då släppa in några kycklingar till dom som inte är deras egna och låta dom gå ihop??

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: kycklingar och hönor ihop
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 19:42 »
Hur gamla är kycklingarna !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

andersabo

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 08:44 »
Än har jag inga kycklingar alls och inga hönor heller än.

Rookie

• -
« Svar #3 skrivet: 03 apr-12 kl 08:49 »
Har samma dilemma men jag har fört samman 6 st 8 veckors kycklingar med mina 2 snart 2 åriga hönor. De har ju inte smält samman till en flock än men de kommer väl. De stora hönorna ger dem ett nyp om de kommer för nära maten innan de har ätit. Och kanske också om de står ivägen. Annars funkar de bra. Bäst gör de när de går fria ute då kycklingarna kan springa iväg. Sen är de nog bra att kycklingarna är fler än de vuxna för dom kan inte hålls reda på de allihop. De är mest den lägst stående hönan som är på dem. Alfa "Tina" bryr sig inte lika mycket.

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-12 kl 17:44 »
Jag satt in tre hönor i går med tre tuppar och en höna Brahma,blandisar.Först blev det ett jättehallå.Men det funkade på kvällen med att sätta upp ett hinder för de större Så att de tre nykommlingarna fick vara ifred.Nu i dag har de gått omkring i hagen de har Det går hur bra som helst.Fast det kanske beror på att de som fanns är jättesnälla.Tom hönan.Är nybörjare jag med.Jag tror att det är bara att pröva sej fram.Tuppar och höns är ju olika även inom samma ras?Jag har sju kycklingar tio dagar Sedan har jag sju ägg på gång ca 2-a Maj beräknad tid.Blandisar!!Men hönan och tupparna varav två renrasiga Brahmor är jättesnälla,lugna och sociala.Bilden är Tuppen Ivar ren Brahma en snäll och lagom tjock herre.Som jag gärna vill avyttra.Han är clownen i flocken.Man får sej alltid ett gott skratt.
« Senast ändrad: 21 apr-12 kl 17:49 av Meija »
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser