Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta hönan som ruvar??  (läst 899 gånger)

LillToka

• Jämtland
Flytta hönan som ruvar??
« skrivet: 03 apr-12 kl 17:34 »
Min sura höna har legat på ägg i 10 dagar idag.. :D Hon ligger i hönshuset i sitt "favoritrede". MEN... Jag har inte möjlighet att ha någon värme där inne just nu, och på nätterna är det ju minusgrader nu igen  :(  Hur gör jag?? Kan jag flytta in henne och äggen in i huset eller är risken stor att hon kliver upp då och inte vill fortsätta ruva för att jag "stört henne"?? Vattnet fryser iaf inte i hönshuset på nätterna ännu så det är ju inte lika kallt där inne som det är ute.
Hade som inte räknat med någon mer vinter nu men ack så fel jag fick!!! Optimist som man är så trodde jag de va påväg och bli vår/sommar.... :-\  Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av är jag tacksam!!
Lev ditt liv, ingen annans!!!

sonja på slätten

• Halland
SV: Flytta hönan som ruvar??
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 18:03 »
Det är ingen fara med äggen, bara hon har en rejält tjock bale under och omkring sig. Flytta henne inte, det är stor risk att hon bara vill tillbaka till sin gamla plats.
Flytta mor och barn när kycklingarna kläckts och börjar springa omkring utanför  hönan. Kalla nätter är inget problem för kycklingar heller, då ligger de ju under hönan. Bara om det är jättekallt på dagarna kan värme ev. behövas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

LillToka

• Jämtland
SV: Flytta hönan som ruvar??
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 10:36 »
Okej. Då låter jag henne vara. Hoppas det går bra!!
För övrigt har jag tydligen lyckats göra två likadana trådar... Hmm... typiskt mig  :-[
Lev ditt liv, ingen annans!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser