Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första surhönan  (läst 1404 gånger)

Fia743

• Blekinge
Första surhönan
« skrivet: 03 apr-12 kl 21:36 »
och jag bubblar av frågor! Försökte söka för jag gissar att det finns ett otal trådar i ämnet men forumet anser att:
Ett fel har uppstått!
Du har inte behörighet att använda sökfunktionerna på detta forum.
 >:( ::)
Därför skapar jag en egen tråd.

Nu till några av mina frågor. Hur gör jag för att märka äggen? Ska man sitta vakt och passa på när hon går ut för att äta?
Jag skulle bara titta till henne idag och nog surar hon allt den sköna Sussexdamen.. Hon nöp mig i handen och blängde riktigt bestämt  ;D I vanliga fall far de ut i en jäkla fart om man råkar lyfta på locket när de ligger och värper  >:D
Jag har sparat ägg för att kläcka fram hos grannen igen (har en 7-kull Sussex som är ca 8 veckor nu) kan jag lägga de äggen i redet istället? De förvaras ju svalt nu, ska de bli rumstempererade innan hon får dem isåfall? Vi har tänkt bygga en utebur till den kycklingkullen vi redan har och jag gissar att det beslutet får stå fast då en introduktion av ett helt gäng slynglar skulle störa lilla suristanten rejält?

Eftersom det är första gången vi har en höna som verkar vilja ruva så vill jag ju inte störa henne mer än absolut nödvändigt (daglig tillsyn får hon stå ut med). jag vet ju inte hur mycket hon tolererar innan hon anser att jag har förstört hennes ruvlust  ::)

Jag är jättelycklig över att eventuellt få en naturligt framruvad kull så jag hoppas att det går bra nu :)
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Dajen

• Uppland
SV: Första surhönan
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 22:56 »
De ruvhönor jag har haft har varit lätthanterliga och inte gett upp ruvandet även om jag stört dem. De har morrat lite åt mig men accepterat att jag lyft upp dem ett par gånger dagligen för att plocka bort nytillkomna ägg (alla hönsen ska ju PROMPT värpa i samma rede, även om någon råkar ha bestämt sig för att ruva). Så jag har helt enkelt bara lyft upp hönan och haft henne i knät medan jag märkt äggen. Men det är ju en chansning, inte säkert att alla accepterar. Vill du vara säker får du nog sitta vakt som du sa.

Fanny

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 06:10 »
Jag har ingen erfarenhet av Sussex, men mina "sura" hedemorahönor brukar inte låta sig störas så lätt. Jag skulle inte vara orolig att hon blir störd av att du introducerar äldre kycklingar.

För mig har det fungerat bra att byta ut äggen hon ligger på i början av ruvningen, jag har lagt dit ägg direkt från kylskåpet utan problem. Jag tycker att det är att föredra, för då vet jag att alla äggen började ruvas samma dag :)

Om du inte har möjlighet att isolera din "surhöna" från de andra hönsen så kommer säkert de andra att vilja värpa i samma rede. När våra höns får sin frukost av matrester brukar de sura hönorna gå av äggen för att äta, då är det bra att passa på att märka äggen och sedan plocka bort omärkta ägg. Längre fram i ruvningen går hon ogärna av äggen och då har det gått bra att bara sticka in handen under henne, plocka ut äggen, räkna dem och stoppa tillbaka men det går säkert lika bra att lyfta hönan istället :)
Vår bästa hönsmamma känner mig vid det här laget och accepterar att man räknar äggen.

Ett tips till framtiden är att skriva ner vilken höna som ruvat och hur resultatet blev. Vi brukar låta de bästa hönsmammorna få kycklingar, men vi har någon höna som visat sig vara dålig på att ruva och ta hand om kycklingar - det vill man komma ihåg till nästa år!

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 18:25 »
Mina ruvhönor (2 hittills)  har hackat rätt ordentligt när man lyfter upp dem, så man behöver handskar med handledstäckning, men annars är det inget problem att få dem tillbaks till äggen.

Fia743

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 12:18 »
Tack för svar  :D
Jag har ju som tur är en granne som är otroligt kunnig och som ställer ut och föder upp i ganska stor skala så han fick återigen rycka ut som mentor ;)
Vi har ägg i hans kläckare och eftersom vi inte behöver fler kycklingar så fick han lägga ägg som är lite svårare att kläcka fram i maskin under vår surhöna.
Hon ligger där platt som en pannkaka och arg som ett bi men inte ens när min granne lyfte ut henne för att läggadit äggen ändrade hon form. Hon är hur stadig som helst =)
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser