Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite kul och framför allt praktiskt ;D  (läst 1326 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Lite kul och framför allt praktiskt ;D
« skrivet: 06 apr-12 kl 15:01 »
Känns kanske lite onödigt och starta en tråd om detta. Men är tvungen ändå ... ;D Jag har inte tänkt på detta innan förrän under de senaste dagarna då jag undersökt lite närmare om det är så som jag tror ... Att ankorna har lärt in en viss rörelse jag gör när jag ska valla in dem så nu behöver jag inte ens fösa dem utan de kan gå långt borta (30 - 50 meter) eller bakom knuten på något ställe jag har svårt att ta mig till... Hur gör man då för att få in kvackarna? Jo, man ställer sig synlig för kvackarna en bit framför stalldörren och börjar göra de rörelser och säga de ord man brukat göra när man ska fösa in dem. Dvs. ställa sig med utsträckta armar och veva händerna i lite cirklande rörelser likt någon fågels vingslag inför landning, byter av ibland så man endast rör vänstra handen, sedan högra och sedan båda samtidigt som man säger ibland - "gå in" ... Då kommer ankorna, hela gänget wobblande i full fart från vart de nu håller till och gå raka vägen in, hela vägen in till sin ankbox. ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Lite kul och framför allt praktiskt ;D
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 15:13 »
 8)

När hönsen e ute och spatserar över en stor yta så har det nu lärt sig att när jag ställer mig vid deras ingång och trummar på en plastbunke så kommer alla springandes..... För denna plastbunke betyder hushållsrester!!  ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 15:18 »
Jag ser det inte alls som konstigt att djuren har lärt sig att en viss kroppsrörelse betyder ett visst kommando. Är det inte det hela grejen med att dressera handlar om? Sedan om man klickar med en klicker, säger "sitt!" eller viftar med armarna borde väl spela mindre roll?

Kul att läsa om hur det har funkat på dina ankor iaf!

Jag har liksom Christinaki varit med om att hönsen börjar springa såfort man viftar med matbunken.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 11:36 »
Kul!
Min åsbotupp var jättesmart och väldigt signalkänslig. När han var i rabatten där han visste att han inte fick vara (eller bara närmade sig den) så räckte det att titta stint på honom och vifta lite med ena handen för att påminna honom, då fick han bråttom därifrån även om jag stod långt borta. De flesta av mina nuvarande höns skulle inte ens lägga märke till om en bomb exploderade bredvid dem i samma situation, på så vis kan de blir för tama, de bryr sig helt enkelt inte  ::)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 12:12 »
det är helt enkelt för mycket terrier i dina höns ...  ;D  8)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 12:22 »
På tal om matbunke.. Sitter en höna/tupp på högstaa sittpinnen när jag kommer in med matrester i en kastrull, så blir alla galna o ställer sej i en klump framför dörren.. Då o då flyger någon upp på mej ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser