Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosmarin-sticklingar  (läst 2521 gånger)

awesome

Rosmarin-sticklingar
« skrivet: 31 okt-06 kl 13:58 »
Hej!
Är det någon som vet när det är bäst att ta sticklingar av rosmarin? Skulle man kanske kunna göra det nu (31 okt) inomhus, eller är det dumt att chansa eftersom någon annan tidpunkt är mycket bättre?
Och är det någon som lyckats få rosmarin att överleva utomhus (zon 4) med hjälp av någon speciell vintertäckning? (Drömmer om ett helt hav av doftande rosmarinbuskar att gå och snudda vid i trädgården...)

Tacksam för svar!
Åsa  :-[
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Rosmarin-sticklingar
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 00:25 »
Det borde gå att övervintra dem i zon 4 med vintertäckning. Jag bor förvisso i zon 1 men, har övervintrat en rosmarinplanta i rabatten närmast huset och den var utan vintertäckning. Vi hade dessutom riktigt kallt vintern som gick. Lite frostskador blev det men, de gick att klippa bort. Dessutom tror jag det värsta kom när solen började titta fram igen och marken fortfarande var frusen. Då skulle det nog vara bra med lite skydd mot solen strålar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 07:34 »
driv upp rosmarin från frön istället.det blir billigare. Jag tar in mina på hösten och byterjord. mycket dekorativt och gott. Billigt blir det med :)
jag brukar använda rosmarin i mina julgrupper också. de blir jättefina och det uppskattas av mottagaren. jag lovar ;D

awesome

« Svar #3 skrivet: 01 nov-06 kl 10:42 »
Tack för svar! Jag får väl försöka med vintertäckning nästa vinter, vi har fullt med ormbunkar och de är kanske bra att täcka med...? Den ganska stora buske som stod ute i somras fick följa med till Amsterdam för att övervintra här. Det är den som jag ska försöka ta sticklingar av när det är gynnsamt. Frön har jag inga ännu, kanske köper jag några i vår.
Det är ett himla planerande när man bor på två ställen. För att inte bli helt frustrerad har jag bestämt mig för att köra "trial-and-error"-principen, dvs att helt enkelt acceptera att en del växter inte klarar sig själva under lång tid. Man lär sig vilka växter som är mest tåliga och undviker för klemiga sorter. Hittills är det i och för sig få växter som har kolat vippen, vilket jag naturligtvis är jättestolt över! Mest spännande är det med odlingen av grönsaker. Förra våren grävde jag ett stort potatisland i vår stora hage och det blev potatis i överflöd utan en enda droppe vatten förutom de som kom från ovan molnen. (Kom inte tillbaka dit förrän 2 månader senare.)  Det kändes ju lite kul att allt hade gått av sig själv! Ska utöka grönsakslandet succesivt till sisådär 150 m2 under åren som kommer. Nästa projekt är att försöka odla ärter och bönor där potatisen växte. Har redan plöjt ned ett gäng foderväxter som gödning och täckt med ett lager kompost. Antar att det är bäst att förodla för att minska snigel- och fågelrisken. Hoppas få en rejäl "vägg" med Painted Lady-bönor på 2 meter eller mer! Man måste vara optimist! Och det finns nästan inget roligare än att planera för nästa säsong...

Ha det gott, alla!
Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser