Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa årstiden att plantera körsbärsträd?  (läst 8529 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Bästa årstiden att plantera körsbärsträd?
« skrivet: 11 apr-12 kl 07:44 »
Hej
Jag funderar på att plantera ett körsbärsträd och undrar:
1. När är bästa tiden att plantera körsbärsträd?
2. Någon som har något bra tips på vad jag bör välja för sorts körsbärsträd? Jag bor i Jämtland, och skulle helst vilja kunna använda körsbären till exempelvis saft, sylt etc.

Vänliga hälsningar
Maria

LasseDalom

• -
SV: Bästa årstiden att plantera körsbärsträd?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 08:10 »
Skuggmorell är ju en typisk norrlandssort om jag inte minns fel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 09:06 »
Bor man långt norrut så är det bäst att plantera så tidigt som möjligt, så att trädet har rotat sig väl innan vintern. Tänk på att välja ett träd som är härdigt, och att välja ett träd som inte hunnit grönska mer än omgivande naturen när man planterar det. Trädet ska ha minimalt med gödning, ingen kvävegödsel efter midsommar, för att hinna härda av, så att vinterskadorna blir små. Täck gärna stammen och kronan med något som skuggar på vårkanten, så att trädet inte försöker sätta blad samtidigt som det är tjäle i marken. Gödsla försiktigt tidigt på våren de första åren.

Träd är mer tåliga ju längre de stått på platsen och ju större de är. Lite extra pyssel och omvårdnad de första åren brukar betala sig i ett friskt träd som klarar vintern bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-12 kl 11:28 »
Tack så jättemycket för så många bra tips och råd!!!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser