Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beställa ägg från europa  (läst 1151 gånger)

_PoLo_

• -
beställa ägg från europa
« skrivet: 16 apr-12 kl 15:26 »
Fick erbjudande om kläckägg och blev lite sugen, men sen blev man och fundera över ev. smittor? Vad ska man tänka på riktigt vad gäller sjukdomar såsom fågelinfluensa, vaccineringar osv? Skulle isf vara från Tyskland om det är skillnad på varifrån man beställer oxå  ::) om t.ex föräldradjuren är vaccinerade mot marek och liknande, följer den "skiten" med i äggen så att säga? Nått mera man ska tänka på?  ???

tacksam för svar av er som fått hem ägg tidigare!  :)

sonja på slätten

• Halland
SV: beställa ägg från europa
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 15:56 »
Prroblemet med marek-vaccinering är, att de djur du kläcker riskerar att inte ha någon ärftlig motståndskraft mot marek,  vilket nästan alla har i Sverige eftersom vi (de flesta) inte vaccinerar. Detta virus är mycket smittsamt och praktiskt taget alla våra höns har det och avger det. Men blir alltså inte sjuka.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 16:09 »
Man kan ju köpa från någon som har haft dem i Sverige ett tag, även om de härstammar från utlandet. Då vet man ju att de klarar sig utan vaccin, och att de är friska och härdiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 16:49 »
Tycker själv, att det finns så många fina uppfödare inom landet,
 så vi behöver inte importera.
Många har ju en hel annan standard än vi också.
Jag håller mig till Svenskt.

Bra skrivet om marek Sonja.
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 16:57 »
Finns äggen här, som du behöver, så köp här, inte bara pga ev smitta (inte helt utan risk även här), utan för att det är krångligt och dyrt. Importtillstånd kostade för flera år sen 500:-, och hur man än gjorde rätt, så blev det bråk.
Jag blev tom åtalad, fast jag gjort allt rätt. I domstolen blev jag frikänd. Du måste dessutom uppvisa ett vetrinärintyg från din leverantör, de ska tas i samband med exporten, och det är inte gratis.  Du menade väl inte att smuggla?.

Det var så krångligt, att jag skulle dra mig mycket för att göra det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser