Med vilken termometer har du mätt temperaturen?
Fuktigheten är inte så kinkig, det är därför det finns lite olika åsikter kring den, man kan få bra resultat med olika fuktighet.
Det bästa för bra kläckresultat är att inte börja stressa, hålla på att öppna kläckaren eller ändra temperatur och fuktighet hela tiden. Temperaturen på va 37,7, +- 1 grad, fuktigheten låg i början, så att de får en ganska stor luftbubbla, då har de större chans att komma ut. Sedan i med lite vatten, fuktigheten stiger också när de börjar få hålslag. Sedan väntar man lugnt tills det gått 1,5-2 dygn efter att den första kycklingen är ute innan man öppnar kläckaren och tar ut alla torra kycklingar så snabbt man kan, varefter man stänger locket igen, om det finns kycklingar som inte var torra, eller om det finns fler ägg kvar. Sedan öppnar man igen efter 1 dygn. De som inte kläckts då klarar sig i normalfallet inte, men man kan vänta 1 dygn till om man vill. Sedan tar man väl hand om kycklingarna, ser till att de har varmt och rent, att de inte kan bli våta i vattenautomaten, och att de har fri tillgång på mat och vatten.
Det största felet, enligt min erfarenhet, och vad jag har läst mig till, är att man pillar för mycket med kläckaren och med kycklingarna innan de kommit ut. Det näst största är att man litar på en inexakt termometer, och att man därmed kan ha legat på 2 grader eller mer fel i genomsnitt. Då blir kläckningen ofta dålig, oavsett om det varit för varmt eller för kallt. Temperaturen kan också ha varierat för mycket, om kläckaren stått i ett rum med varierande temperatur, med direkt solljus, eller där dag- och nattemperatur skilt sig för mycket.