Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna kommer inte ut!!! För låg fuktighet??  (läst 2305 gånger)

Isa brun

• Södermanland
Kycklingarna kommer inte ut!!! För låg fuktighet??
« skrivet: 09 maj-12 kl 06:05 »
Har en nyinköpt King Suro där jag för 21 dagar sedan la 6 dvärgkochin ägg. 1 slängdes för en vecka sen då det inte utvecklats som det skulle. Så väl allt bra. Har hållt 45% fuktighet och 37.5 grader i kläckaren till dag 18 precis som manualen säger. Ökade då till 65% och minskade till 37 grader. Igår vid två tiden hade två av äggen pickat luft hål och det piper lite förstrött. Idag på morgonen har inget mer hänt med de två första, det piper men inget större hål. Ytterligare två har också pickat hål.
Jag har tidigare använt en Cavatutto och haft jättebra resultat. Jag blev lite stressad av att det inte hände mer igår så jag letade runt lite här om fuktigheten och det är så många olika bud. Men jag ökade till 70%.  Jag vet inte vad jag ska göra?? :-\ ska det vara HÖGRE fuktighet?? Är 65-70% för lågt?? Är det därför det inte händer mer? Förra kläckningen gick hur fint som helst, när de väl börjat picka sönder ägget så gick resten av bara farten! Har också läst att man inte ska hjälpa dem men jag vet inte hur länge jag ska kunna hålla ut. Vill inte att de ska dö!! Det ser ut som om hinnorna håller på att torka för de två första. Kan det bli FÖR hög fuktighet??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kycklingarna kommer inte ut!!! För låg fuktighet??
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 06:16 »
Det kan ta lång tid för kycklingarna att ta sig ut. Låt bli att mecka för mycket med kläckaren, det brukar bara bli sämre. Vänta 2 dygn från att den första kläckts innan du öppnar kläckaren.

Du kan gott ha lägre fuktighet under ruvningen. Har du kollat temperaturen mot en annan mer exakt termometer, t ex en febertermometer? Den som är i kläckaren är sällan kalibrerad rätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Isa brun

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 06:31 »
Det är precis 37 grader. Men tycker du att jag ska ligga på 70%? I Cavatutton visste jag ju inte vilken fuktighet det var men nu blir jag alldeles förvirrad. 65, 70, 80%, alla tycker olika!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 06:41 »
Med vilken termometer har du mätt temperaturen?

Fuktigheten är inte så kinkig, det är därför det finns lite olika åsikter kring den, man kan få bra resultat med olika fuktighet.

Det bästa för bra kläckresultat är att inte börja stressa, hålla på att öppna kläckaren eller ändra temperatur och fuktighet hela tiden. Temperaturen på va 37,7, +- 1 grad, fuktigheten låg i början, så att de får en ganska stor luftbubbla, då har de större chans att komma ut. Sedan i med lite vatten, fuktigheten stiger också när de börjar få hålslag. Sedan väntar man lugnt tills det gått 1,5-2 dygn efter att den första kycklingen är ute innan man öppnar kläckaren och tar ut alla torra kycklingar så snabbt man kan, varefter man stänger locket igen, om det finns kycklingar som inte var torra, eller om det finns fler ägg kvar. Sedan öppnar man igen efter 1 dygn. De som inte kläckts då klarar sig i normalfallet inte, men man kan vänta 1 dygn till om man vill. Sedan tar man väl hand om kycklingarna, ser till att de har varmt och rent, att de inte kan bli våta i vattenautomaten, och att de har fri tillgång på mat och vatten.

Det största felet, enligt min erfarenhet, och vad jag har läst mig till, är att man pillar för mycket med kläckaren och med kycklingarna innan de kommit ut. Det näst största är att man litar på en inexakt termometer, och att man därmed kan ha legat på 2 grader eller mer fel i genomsnitt. Då blir kläckningen ofta dålig, oavsett om det varit för varmt eller för kallt. Temperaturen kan också ha varierat för mycket, om kläckaren stått i ett rum med varierande temperatur, med direkt solljus, eller där dag- och nattemperatur skilt sig för mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Isa brun

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 06:51 »
Jag har mätt med en traditionell termometer, dvs ingen elektronisk. Men jag trodde att Suron var kalibrerad när den kom för det står inget i manualen att man ska kalibrera den. I princip kan ja alla mäta fel. Hur viktigt är det på  decimalen? är det ok om jag vet att det är nånstans mellan 37 och 37,3?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 06:58 »
Det är nog ok. Är det en kläckare med fläkt? Jag sänker aldrig temperaturen inför kläck, men där kan man ju ha olika temperaturer.

Som sagt, inom rimliga gränser så är det inte så kinkigt, det är värre när ägaren blir stressad och håller på och pillar hela tiden. Det är knappast en exakt temperatur och luftfuktighet under hönan, och där kläcks ju äggen. Ta det lugnt, om termometern stämmer (och det finns ingen garanti för att en termometer med vätska är rätt kalibrerad heller), så ska det gå bra, om kycklingarna är livskraftiga. Är de inte det, så kvittar det vilken temperatur eller luftfuktighet man håller, då går det inte bra i alla fall. 37,7-37,9, med en variation på 1 grad upp eller ner, under hela ruvningen/kläckningen, så gör jag, och det vet jag många andra som gör.

Isa brun

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 08:05 »
Tack, ska försöka ha lite tålamod! återkommer med rapport!

Isa brun

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 10:39 »
 ;D Nu har det kommit ut två stycken, men inte av de som startade. Nu kan jag lugna mig lite! 8)

Isa brun

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 20:13 »
Pust! Nu är alla fem kläckta och verkar må bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser