Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel vid maskinkläckning?  (läst 2735 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Fel vid maskinkläckning?
« skrivet: 09 maj-12 kl 08:36 »
Vad gör jag för fel? Har en covautto 24 med fläkt och första året jag använde den fick jag fram kycklingar, nu har jag inte användt den på ett par år  men iår igen så var det dags.

Har haft i ankägg och det utvecklades så fint men kom aldrig ut några ungar. Dom dog de sista dagarna.

Sen nu har jag dv. kockin i 18 ägg och nästan alla utv. en spindel och det var ju ett gott tecken, sen så har dom utvecklats mer och nu är det kläckning till helgen, så jag lyste igår kväll igen, men många ja nästan alla har stannat av i utvecklingen. Har bara 6 ägg kvar där i nu. Och såg inte att det rörde sig i nån och det var typ bara 2-3 st som ser fullt utv. ut. Äggen beställde jag med posten ca 30 mil från mig. Har kläckaren i källaren som har en temp på ca 12- 15 grader. Har kläckaren på ca 100 F och försöker hålla fukten på 50 %

Har ankägg som ska i nu efter förväntad kläckning och va fasen nu måste det ju bara bli rätt, jag fattar inte vad jag gör för fel??? Ska jag ta upp den i rumsvärmen istället?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lycka

• Ångermanland
SV: Fel vid maskinkläckning?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 08:50 »
Har haft samma som du , var jättenöjd med den.
Du får lägga i en temp ocg fuktmätare.
Ankor tror jag är svårare än hönsägg.
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 08:52 »
Lägg i en mer exakt termometer, och kolla vad den visar när kläckaren säger att den håller 100 F.

Om kläckaren är dåligt isolerad kan du lägga typ en tjock yllefilt runt den, så blir den mindre känslig för temperaturvariationer.

Kolla så att kläckaren inte utsätts för drag eller att solen värmer rummet.

Fyll på vatten 3 dagar innan kläck, och öppna sedan inte förrän 2 dagar efter att den första kläckts.

Har du desinficerat kläckaren på sistone? Det kan finnas bakterier i den, som gör att kycklingarna dör. Tvätta med virkon-s.

Ankägg är i allmänhet lättare än hönsägg, tycker jag. Men de ska sprejas med vatten 2 gånger per dag, fram tills de 3 sista dagarna, när du inte ska öppna kläckaren.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 08:53 »
Jag är själv nybörjara på kläckning så jag kan bara lämna min egen lilla erfaranhet (har bara kläckt 2 gånger   :-[  ) Men jg har iaf haft väldigt bra resultat i min King Suro. Första gången kläcktes 14 av 15, andra g 22 av 24. Jag har min i rumsvärme, ca 45% luftfukt.
Bulan

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 08:58 »
tänk på att inte ha äggkläckaren stående så solen kan lysa på den för då blir det ju fel temp inne i äggen.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 10:07 »
Men nä jag har inte rengjort den med virkon. Kan det vara ngt sånt mån tro. Jag har den nere i källaren och solen kan inte lysa på den där den står. Men ja kanske kan det dra lite.

Har en digital hygrometer där i, för den där som sitter på maskinen litar jag inte ett dugg på.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 10:14 »
Fuktigheten är inte särskilt kinkigt. Men vad har du för termometer? Är den kalibrerad, och vad är felmarginalen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 10:22 »
Den som följer med maskinen är typ en sån här "kvicksilver" termometer som hänger in i kläckaren. Den följde jag från början , det första året och den visade fel. Så jag köpte mig en digital som man lägger in i kläckaren från Högberga och det är den jag använder nu. Hade den uppe i köket förut för att kolla så att tempen verkar stämma och det gjorde den så jag fattar inte vad som är problemet då jag får så dåligt kläckresultat. Ska ju lägga in ankäggen nu i helgen och vill ju att allt ska bli rätt. :-\

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 10:27 »
Så här ser den ut, har en halvautomatisk

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 10:31 »
Vilken felmarginal är angiven på den digitala termometern? 2 grader är inte ovanligt, 1 grad är jättevanligt. Lägg in både en febertermometer och den digitala termometern i kläckaren, och kolla om resultatet blir samma.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 10:52 »
Ingen aning tyvärr. Men jag ska lägga i en feber termometer får jag se vad skillnaden mellan dom blir. Har iaf beställt en vändarmotor nu, tur man kan komplettera i efterhand :) Får se om de kan göra nån skillnad med den. tror jag ska flytta upp kläckaren i köket nu istället när jag ska lägga i nya ägg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 11:00 »
Lagar man mycket mat, så är köket ingen bra plats, där varierar temperaturen mycket.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 11:11 »
Då får det bli kontoret då.

Jisses amalia, nu har jag kollat med febertermometern, men tänk om inte den heller är rättvis? Men den visade iaf att tempen som jag trodde var 37,8 ligger enligt den på 39,8  :o

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 11:15 »
Då får det bli kontoret då.

Jisses amalia, nu har jag kollat med febertermometern, men tänk om inte den heller är rättvis? Men den visade iaf att tempen som jag trodde var 37,8 ligger enligt den på 39,8  :o
Febertermometern visar vad jag vet möjligen lite låg temp i luft, om den är avsedd för munnen, mer rätt om den är avsedd för armhålan. Det kan man läsa på instruktionen, normaltemp för armhålan, enligt instruktionen, är den temp som ska vara i kläckaren.

Så den höga temperaturen kan onekligen förklara det dåliga kläckresultatet.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 11:21 »
Då har vi löst de problemet, kanske.... jag sänker och så får vi se hur det går med ankäggen *håller tummarna*

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 11:42 »
termometern som du har går ju att justera lite med en skruv står + och -
Anser att man inte behöver göra mer, än att fylla vatten, har samma 54
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 10:13 »
termometern som du har går ju att justera lite med en skruv står + och -
Anser att man inte behöver göra mer, än att fylla vatten, har samma 54

Ja den sitter på locket på maskinen en bit brevid termometern ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser