Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smygäter ägg/ ruggning eller annat svinn?  (läst 963 gånger)

shelale

• Västergötland
smygäter ägg/ ruggning eller annat svinn?
« skrivet: 10 maj-12 kl 21:35 »
Mina föräldrar har närmare 20 värpande höns. Eller borde iallafall värpa. Men sedan i höstas så har de bara fått ca 8 - 9 ägg per dag ibland 6 och nu idag bara 4st! Jag är bergssäker på att någon äter upp dem men så säger min pappa att det kan de inte göra för han går minsann ut o kollar ifall de har lagt ägg då o då på morgonen. Visst hittar han ett halvt krossat ägg nån gång ibland men inte ofta (och då tror ju jag att de har pickat på den o  ätit upp den och alla andra gånger att de har pickat och ätit upp hela) Nu börjar min pappa tröttna på att ha höns som inte ger nåt o vill att vi slaktar de äldre hönsen då han inte tror att de inte värper nåt mer. Vad skulle ni tro är det troliga? Flera av hönorna saknar fjädrar också. kan de ha ruggat hela hösten fram tills nu? Jag tror ju snarare att det är tuppen som är på dem rejält men. man vet aldrig? Kanske borde man slakta de äldre ändå, i hopp om att det finns nån äggtjuv med där?

lena70

• Gäst
SV: smygäter ägg/ ruggning eller annat svinn?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 07:29 »
Håller med dina teorier..Kan inte din pappa lägga ut lite ägg till hönsen, med flit, gå därifrån, han har inget fönster, han kan kika in igenom??.Spionera på dom..En äggtjuv låter inte vänta på smaskigheter..! Problemmet borde snart vara löst..Om tjuven inte redan hunnit lära upp fler höns..!? Om han har hönsgård, kan ju äggtjuvar ochså vara skator och liknande djur??.Råtter som äter ägg?? Hönsen kanske är oskylldiga..Han har inga redägg att lägga in till hönsen?.

shelale

• Västergötland
SV: smygäter ägg/ ruggning eller annat svinn?
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 21:56 »
Min pappa brukar inte släppa ut hönsen förräns vid 11 då (förr iallfall) brukade hönorna ha lagt de flesta av sina ägg. (Inga skator som kan komma in innan dess o ta äggen) Nu bad min pappa mig att slakta fyra av "de gamla" hönsen idag. Sagt och gjort. När jag öppnade hönorna så var det hur många "påbörjade ägg" som helst i de fyra. Jag har även tagit hem fyra av de andra hönsen för att kolla om de kommer lägga ägg. Så min teori är fortfarande att någon av dem har ätit ägg. En av dem som har "vaktat de andra hönsen i redena har jag tagit med i slakten för jag är ganska säker på att hon var en av bovarna. Så förhoppningsvis har pappa en massa ägg imorgon. Återstår att se.

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser