Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannar som inte har koll på sina hundar...  (läst 1882 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Grannar som inte har koll på sina hundar...
« skrivet: 03 maj-12 kl 01:27 »
Ganska less nu på mina grannars hundar som springer vind för våg på byn.
Påfallande ofta har dom vissa ärenden hos oss också. Toalettbehov utförs, liksom ett jäkla pinkande på ALLT! Bil, soptunna, ytterdörr -gärna i minusgrader...när jag går ut med våran hund blir jag mer eller mindre fälld av 2 hannar längre upp i byn.
Detta resulterar i kraftiga ryck i kopplet från min som givetvis vill komma lös hon också, vilket inte går då hon har en förkärlek inför att jaga bilar :P
Plus att det för min del ger så mycket värk i onödan,
Igår blev våran lilla hund attackerad av andre grannens hund, hon var dock ute på gården, men där räckte det inte med att skrika åt hunden minsann :(
Nu har jag vid upprepade tillfällen påtalat dessa olägenheter det medför mig för vederbörande ägare, men ingen bättring blir...Vad gör man?
Man vill ju ogärna göra sig ovän med grannarna när man bor i en sån liten by.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Grannar som inte har koll på sina hundar...
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 02:12 »
det första du kan göra om du bor i hus så sätt upp ett staket så kan du känna dig fri från hundar i ditt eget hem i allafall. sedan så ring in till ösund och prata med polisen, be om råd du behöver inte säga vad du heter bara be om råd hur du ska göra. det är koppeltvång så du har lagen på din sida. och ja av en sådan här anl kan man få bli lite ovänns med grannarna.
jag vart lite ovänns med våra grannar för jag jagade hem deras hundar gång på gång när dom var hem hos oss och berättade att dom jämt var till oss och fick till svar att -ha ha jasså det är därifrån alla ben och hundleksaker kommer ifrån (dom lämnade inte tillbaka sakerna ens när dom visste var det kom ifrån) så tillslut så började jag ringa till grannarna så fort jag såg deras hundar komma hem till oss och sa att ni har 5 min på er sedan tar jag hunden och överlämnar till polisen så får ni hämta ut den där och förklara varför den inte var kopplad enl lag.

dom skärpte sig snabbt och visst var det lite smått sura miner men det var ganska kort sedan så brydde dom sig inte, tror dom själva fick sig en tankeställare.

ibland måste man vara en surkärring. vi har bara renrastikar och vår granne då hade bara blandrashanhundar så man kände sig inte riktit glad över situationen.
Nu har vi flyttat och för både hundar och våra barns skull så skall det upp ett staket runt huset som håller inne våra djur och barn och ute andras hundar.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 09:32 »
Det är bara till att börja bli farlig. Bådeför grannarna och för deras hundar.

Kommer du på hundarna hemma hos dig så försök att skrämma hem dem. Bind din hund eller ha den inne och hävda ditt revir. Använd vattenpistol, din röst, gamla koservburkar fyllda med spik och skruv... (De sist nämnda kastar du BREDVID hunden för att skrämma den med ljudet.)

Sen farlig mot grannarna. Ringa snuten hjälper nog föga, men om det inte hjälper kan du ju alltid försöka. Sen kan man samla ihop hundbajset från grannens hundar och lägga i en prydlig hög vid husets entré. Och ring eller smsa varenda jävla gång du ser deras hundar utan husse eller matte. Påpeka varenda jävla övertramp. Tjata inte.

Om ingenting hjälper, fånga in hundarna och ha dem instängda tills grannarna kommer och hämtar dem. Konsekvent varenda gång.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 08:58 »
Ruttnar du fullständigt så peta in hundarna i bilen, kör till polisstationen, be en kompis lämna in dem som hittegods (pga att man måste uppge namn). Då får grannen besväret med att hämta dem samt förklara varför de var lösa. o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser