Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dag 20 och inte ett liv :(  (läst 2690 gånger)

Bulan

• Västergötland
Dag 20 och inte ett liv :(
« skrivet: 14 maj-12 kl 13:13 »
La 15 inköpta vaktelägg i kläckaren. I lördags var det dag 18, idag dag 20 har INGET hänt. Hur länge ska jag vänta innan jag tar bort äggen? Verkar ju helknäppt att INGET ägg kläcks?  ???    ???   :o
Bulan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dag 20 och inte ett liv :(
« Svar #1 skrivet: 14 maj-12 kl 14:33 »
Vad är det för kläckare? Vilken temperatur har den hållit? Har du lyst äggen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 14:39 »
Vad är det för kläckare? Vilken temperatur har den hållit? Har du lyst äggen?
Hej Jag har oxå en fråga men om mina höns ägg som ligger i min kläckare, det är dag 18 och 2 ägg rör sig riktigt mycket, när ska jag höja fuktigheten? vilken dag?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 maj-12 kl 14:42 »
Hej Jag har oxå en fråga men om mina höns ägg som ligger i min kläckare, det är dag 18 och 2 ägg rör sig riktigt mycket, när ska jag höja fuktigheten? vilken dag?
Dag 18 brukar vara lagom att höja luftfuktigheten på hönsägg. På vaktelägg är det dag 16 ungefär. Men lämna kläckaren ifred så mycket som möjligt, både för äggens skull och din egen. Att pilla och vara nervös är inte bra för varken kycklingar eller ägare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-12 kl 14:43 »
Det är en King Suro 20. Har försökt lysa men såg ingenting pga för dålig lampa. Har hållit temperaturen stadigt på 37,5 grader. Luftfukt ca 40 fram tills dag 16 då höjde jag till 55 luftfukt. Min första gång att försöka kläcka vaktlar, kycklingarna jag kläckt fram har gått toppen, har haft jättebra kläckresultat. Så därför blir jag lite fundersam nu...  :(
Bulan

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 maj-12 kl 14:45 »
Är det nån idé att låta dem ligga några dagar till? När får jag inse att det gick åt pipsvängen och kasta äggen?  :-\
Bulan

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 14 maj-12 kl 14:48 »
Vad menar du med fundersam?

Vaktlar är känsligare för låg temperatur än kycklingar, är min erfarenhet. Kollar du tempen mot någon bra kalibrerad termometer, eller går du på den som följde med kläckaren?

Står kläckaren i ett rum där temperaturen varierar mycket? Kanske olika temp natt resp dag, eller direkt solljus?

Har temperaturen varit låg, så kan det ta några extra dagar. Vänta tills dag 21 eller så. Knäck försiktigt något ägg då, på dag 21, och kolla om det är någon kyckling i, och i så fall om den dött tidigt eller sent. Lite äckligt, men det är så man lär sig saker.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 14 maj-12 kl 14:52 »
Tack för tippset  :)jag ska höja luftfuktigheten nu dirr, och jag pillar så lite som möjligt, men som du säger är det oootroooligt svårt att låta bli:)Jag kom på en fråga till som är viktig, Kan jag sluta att vända höns äggen idag, dag 18?
« Senast ändrad: 14 maj-12 kl 14:56 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Bulan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 maj-12 kl 14:55 »
Jag menar att jag är fundersam eftersom jag haft så himla bra kläckresultat med hönsäggen i kläckaren  :) Då har det bara varit något ägg av typ 20 per gång som inte kläckts. Och det är ju itne några yttre förhållanden som varit annorlunda denna gång menar jag (placering osv) Men vakteläggen är alltså känsligare än hönsäggen?  Denna gång har jag ju inte ens öppnat kläckaren mer än dag 7 för att lysa. De andra gångerna har jag lyst även dag 18 (hönsäggen alltså). Men jag får väl kläcka ett ägg och kika, trots äckelfaktorn  :-X  Du har så rätt, det är så man lär sig.  :)

Jag har inte lagt in nån annan termometer utan har förlitat mig på den i maskinen.
Bulan

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 14 maj-12 kl 15:04 »
Tack för tippset  :)jag ska höja luftfuktigheten nu dirr, och jag pillar så lite som möjligt, men som du säger är det oootroooligt svårt att låta bli:)Jag kom på en fråga till som är viktig, Kan jag sluta att vända höns äggen idag, dag 18?
Ja, du slutar vända äggen tre dagar innan kläck, samtidigt som man höjer luftfuktigheten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 14 maj-12 kl 15:05 »
Jag har inte lagt in nån annan termometer utan har förlitat mig på den i maskinen.
Den visar ofta fel, ibland 2 grader eller mer. Jämför med en febertermometer, eller annan bra termometer med låg felmarginal.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-12 kl 15:08 »
Ja, du slutar vända äggen tre dagar innan kläck, samtidigt som man höjer luftfuktigheten.
Tack!

Bulan

• Västergötland
SV: Dag 20 och inte ett liv #UPPDATERAD!#
« Svar #12 skrivet: 15 maj-12 kl 08:26 »
I natt kläcktes 1 liten mini vaktel!! Men u kommer nästa fråga...Tänk om det bara blir 1??? Skickar därför ut en förfrågan redan nu om det bara blir en; NÅGON SOM HAR VAKTELBEBISAR ATT SÄLJA????
Bulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser