Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om ägg...  (läst 2012 gånger)

Fru Kall

• Uppland
En fråga om ägg...
« skrivet: 14 maj-12 kl 17:08 »
Dagsfärska ägg är ju mer svår skalade än lite äldre ägg. Kan det även vara så att dagsfärska ägg är lite svårare att steka pannkaka med än med äldre ägg?
Jag har nämligen stekt pannkaka på mina höns ägg under en längre tid. Pannkakorna går bara sönder när jag ska vända på dom. Jag förstår inte vad jag gör fel.  >:(
Nu när jag steker ägg på köpta ägg, då håller de ihop!  :o
Är det en ren tillfällighet att de håller ihop eller kan det ligga något i det som jag undrar över?
 :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En fråga om ägg...
« Svar #1 skrivet: 14 maj-12 kl 17:14 »
Jag tror inte det beror på färska ägg, utan på att höns som går mer fritt och inte drivs så hårt värper ägg med mer stuns. Proportionerna stämmer alltså inte med de man är van vid, man kan ha färre ägg i en sockerkaka, pankaka, omelett osv med samma resultat som med fler köpeägg.

Frigående höns värper ägg som kan ta emot mer luft, de är liksom segare. De kan också ta längre tid att vispa.

Detta är mina empiriska erfarenheter, jag har ingen vetenskaplig rapport att luta mig mot.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 18:07 »
Jag har aldrig haft problem med "hemäggen" vad det gäller att steka pannkakor, däremot med mjölet..
Saltåkvarns vetemjöl kan jag varken steka pannkakor eller baka sockerkakor av.

Tillbaka till äggen: jag steker på både dagsfärska o gamla med samma resultat. Jag brukar ha i ett par extra ägg mot receptet då mina hedemorablandis ägg är mindre än ägg man ser i affären.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-12 kl 18:41 »
Jag har också Hedemora. Vad konstigt... Mjölet är det samma som när jag stekte sist med mina egna ägg, så det borde inte vara problemet.  ???
Märkligt. Däremot så tog jag grön mjölk istället för röd denna gång. Kan det göra skillnad?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 maj-12 kl 18:46 »
Jag har också Hedemora. Vad konstigt... Mjölet är det samma som när jag stekte sist med mina egna ägg, så det borde inte vara problemet.  ???
Märkligt. Däremot så tog jag grön mjölk istället för röd denna gång. Kan det göra skillnad?
Kanske. Men skriv inte färgen på förpackningen. Mjölk är vit, färgen på förpackningen varierar beroende på mejeri. De som bor i fel landsända förstår inte färgmärkningen från den andra landsändan. Skriv fetthalten istället.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-12 kl 14:21 »
Nej, just det! Tänkte inte på det...  ;D I vanliga fall så har jag använt Standard mjölk. Denna gång använde jag Mellan mjölk. Kan det göra någon skillnad på pannkakornas hållfasthet?  :D

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #6 skrivet: 15 maj-12 kl 15:01 »
Jag har inte märkt någon skillnad när jag gör pannkakor, men väl majonäs!
Mina ägg klarar inte att bära mer än 1/3 av oljan, medan det inte är några problem med köpe-ägg..
Innehåller fabrikshönsens foder andra saker än värpfodret hos lantmännen? Tänker att det kanske saknas några enzymer i hem-äggen??  ??? Eftersom fettet inte emulgeras..
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

skarmyra

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 15 maj-12 kl 15:08 »
hm, jag har aldrig haft problem med att steka pannkakor på våra ägg, kör på samma recept som vanligt. Det man märker skillnad på är ju dock färgen, mycket gulare och finare pannkakor med hemägg!  :D
sembrar una planta es crear una vida

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #8 skrivet: 15 maj-12 kl 15:11 »
Angående pannkakorna kanske de blir bättre om du tar lite mindre vätska/mjölk. Tror inte att fetthalten borde spela någon roll.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Fru Kall

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 07:34 »
Jag ska prova det nästa gång. Tack.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser