Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torvströ?  (läst 2250 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
torvströ?
« skrivet: 16 nov-06 kl 16:38 »
Vad tror ni om att ha torvströ hos kaninerna?
Funkar det?
Nu bor dom i en specialbyggt litet hus,dels är det en stor utedel och en kattlucka i väggen in till fårstallet,där har dom oxå en egen lite del så de kan gå ut och in ;D
problemet är väl att dom tycker det är såå kul att putta sågspånet ut till ytterdelen så det blir tomt inne...tänkte att torven kanske packar sej bättre...eller??
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:torvströ?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 17:06 »
Jodå, jag har använt torvströ. Det fungerade jättebra.
Jag hade ett tunnt lager torv i botten och halm uppepå.

Men om du bara använder torv så puttar de antagligen ut det ändå  ;)

Har du provat att fixa lite extra sysselsättning, typ mycket gnaggrenar? ...eller gör en tröskel av en planka, så ströet håller sig inomhus.
Landsflykting i storstan...

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 21:38 »
Jag har torv+halm till mina kaniner. Funkar bra. Torv har ju lite tråkig färg men ska vara mer miljövänlig än spån och bli bättre gödsel :D Torven suger upp bra och luktar mindre än spån tycker jag. Har det oxå till hästarna.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Beorn

« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 17:16 »
Jag föredrar bara halm. Fungerar bra. Jag städar en gång i veckan. och nyttigt för kaninmagar samt antagligen skonsammare mot miljön. (torvmossarna är ju inte så snabba att nybildas). Jag har bekanta som har spån och jag tycker marsvinen och kaninerna rätt ofta har magproblem som mina kaniner aldrig har. Min röst ligger på halm.

En spekulation:
Puffandet av kutterspånen skulle ju kunna vara ett betende att försöka stänga igen ingången pga drag eller så. Jag har sett  kaniner fylla ingångshålet med hö och halm framför allt när det var blåsigt och kyligt. (utomhusburar)? Några tankar?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 17:40 »
Hej!

Vad är det som är så miljövänlig med torv? Det är ju en fossil resurs också.. som inte spån är.

Jah kör med lite spå i toaletthörnan och halm ovanpå.

Vad som gäller öppningar så är det klart att kaninerna stänger bolådan med halm och hö om det finns ungar där.

Januschka
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 17:49 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 18:10 »
Vad är det som är så miljövänlig med torv? Det är ju en fossil resurs också.. som inte spån är.

Torv räknas inte som fossilt längre. Det nybildas mer torv än vad som tas upp varje år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser