Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - höna övergav boet idag med både okläckta ägg och kycklingar på kläckning  (läst 2042 gånger)

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
Hej!

En av mina Skånska Blommehöns har ruvat i 24 dagar. Igår startade kläckningen, idag hade hon övergivit boet med två av kycklingarna, tre på kläckning och en död kyckling. Har plockat fram de tre på kläckning, de ligger nu varmt och jag hoppas de klarar sig. Men hur gör jag med de okläckta äggen? Har ingen äggkläckningsmaskin, hur gör jag? Känns så tråkigt att de inte får ruvas färdigt.

Tacksam för all HJÄLP!

Kanske någon i Göteborg har en äggkläckningsmaskin att låna ut, hyra ut eller sälja?
20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Lägg dom i en glassbytta el dyl på en fuktad handduk  på med oplastfolie med några hål i o en lampa över .
Kolla att värmen stannar mellan 37 o 38 grader. Lyssna på äggen oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Det kan ju bara vara några timmar kvar innan de kläcks. Det finns de som provat att kläcka i bh:n, kanske något att prova i detta läget. Se upp för äggröra dock  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
Tack för råden! Skönt att ni och detta forum finns för oss nybörjare!

De tre jag plockade ut fick värme och hann torka lite. Sedan stoppade jag tillbaka dem i redet, lade dit de två först kläckta och hönan gick genast in och lade sig. Hoppas de klarar sig.

Äggen lade jag på en blöt urkramad handduk i en glasbytta, täckte över med gladpack som jag gjorde ett antal hål i och ställde i ugnen på gratinering 35° så länge. ;-) Får höja till 40° ibland och mäta temperaturen. Hade ingen lampa som funkar som värmekälla. Hörde att det knackade från ett par av äggen, så det lär nog bli några kycklingar till inom kort. Hoppas jag.

Puh! :-)

20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Hur har det gått? Blev det några kycklingar?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
Det gick inte så bra, tyvärr. Alldeles för många ägg lagda under alldeles för många dagar. Lade 14 ägg av totalt 20 (de 6 ägg som kläcktes blev 2 döda kycklingar och 4 levande) i en glasskål med fuktad handduk i botten, täckte skålen med gladpack som jag gjorde flera hål i samt riggade upp en lampa ovanför och en termometer i skålen. Lade mig i soffan nära lampan/skålen och orkade inte hålla mig vaken utan somnade. När jag vaknade hade lampan vält framåt och stekt äggen i flera timmar i 45 grader (enligt termometern). Samtliga kycklingar i äggen dog.

Så tyvärr blev det bara totalt 4 levande kycklingar av totalt 20 ägg, varav jag fick manuellt plocka fram 3 kycklingar, varav en dog. 2 av kycklingarna kläcktes själva och 1 kyckling hittade jag död i redet.

:(

Glädjande nog är de 4 levande kycklingarna friska och fina. Första kullen blev det 11 levande kycklingar av 13 ägg. Alla ruvhönsen var knappt ettåriga. Mina tvååringar vägrar hittills att ruva, tyvärr. Få se om jag kan få en kull till innan sommaren är slut.

Radhusbonden

• Södermanland
    • Radhusbonden
Vi hade samma otur hemma i vår gård. Vår höna har varit jätte duktig att ruva. vi har knappt sett henne uppe. Hennes familj var jätte gullig och satt mycket bredvid henne hela 3 veckorna. En annan höna hjälpte till med ruvningen på nätterna då hon la sig bredvid och hjälpte ruvhönan även med kroppshygienen. Men nu var vi borta kvällen då kläckningen verkar ha börjat. När vi kom hem satt hon kvar. Dagen därpå var hönan ute i gården, och kycklingarna hade dött. Fyra av de var på väg ut. Stor sorg i hönsgården. orutinerade barnmorskor har inte tagit sitt ansvar med övervakningen så att vi skulle kunnat ta de livsräddande åtgärder som hade behövts!

:'(
www.radhusbonden.com Tjänster inom permakulturdesign, skogsträdgårdsanläggning och kretsloppssystem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser