Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?  (läst 12200 gånger)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?
« Svar #40 skrivet: 02 jul-12 kl 13:08 »
Att Autogiro även gör att man aldrig vet hur mycket pengar man har på kontot är en historia.

??? Det går väl att hålla reda på ändå? Autogrio går ju iväg på fasta datum i månaden? De flesta är ju fasta summor och iannat fall får man väl hålla reda på vad man köpt för.

Mitt tips är att se upp med små vardagsutgifter, en tidning här och nått gott där drar lätt iväg och som tröstare är inget vidare iallafall *egen erfarenhet*.  Köp inte mer mat än det går åt, men gör reservmat i lättportionerade förpackningar som klarar frysförvaring och som går fort och lätt att tillaga när matlagningen inte riktigt får plats. Släng-ihop-mat brukar vara dyr och inte väldigt nyttig. Plocka bär och svamp. Ta med väska/kasse till mataffären.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?
« Svar #41 skrivet: 02 jul-12 kl 15:31 »
(nu har vi inte barn men är van att leva på ganska liten budget)

Jag och min man kör ca 20 min kanske 4 ggr/år och köper lagringsbar mat (som går åt) på en lågprisbutik, och vi köper även andra saker då på tex ÖoB som är billigare (men samma kvalla el förbrukningsvaror) än här i stan och vi tjänar in resan dit så vi får en "gratis" dag på stan då vi unnar oss att äta på restaurang (men äter matlådelunch så om vi hade riktigt snålt med pengar blir det väl 2 matlådor).
så kan man ju göra även om man bor närmare en lågprisbutik för bensinen dit kostar ju vare sig man har full bil eller inte. så kanske kan man köpa på lågprisbutiken 4 ggr/år (eller vad det nu blir för er) saker som mjöl, socker, honung, konserver, gryner, vissa frön och om du bor nära frysbar mat och sen köper du sånt som inte går att lagra (grönsaker m.m.) i din närbutik som du kanske till och med kan gå till (eftersom det blir mimndre att bära tillbaka)

matlådor som går att äta kalla/rumstempererade är ju jättebra om man ska vara borta ´över lunch/middag nånstans där man inte kan värma mat (tex på stan) jag brukar göra en matig sallad med bönor och potatis oftast. men det innehåller ju bönor men om du googlar på "bento" eller "obento" så kan du säkert hitta en del recept då "bento" är den typiska japanska matlådan som ska traditionellt ätas rumstempererad.

vild mat är ju också jättebra. jag köper nästan bara lök och paprika på sommaren men äter ändå nyttigt och varierat (skogsskafferiet är en bra sida)

att köpa/ärva begagnat och att sälja begagnat är ju jättebra också. förrförra hösten gick vi back 4000 varje månad men kunde undvika att låna pengar tack vare blockat :)

allt jag kunde komma på just nu (förutom att varken jag eller min man har så jättedyra hobbies, däremot är min man en impulsköpare av rang så han får "månadspeng" och resten har jag)

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser