(nu har vi inte barn men är van att leva på ganska liten budget)
Jag och min man kör ca 20 min kanske 4 ggr/år och köper lagringsbar mat (som går åt) på en lågprisbutik, och vi köper även andra saker då på tex ÖoB som är billigare (men samma kvalla el förbrukningsvaror) än här i stan och vi tjänar in resan dit så vi får en "gratis" dag på stan då vi unnar oss att äta på restaurang (men äter matlådelunch så om vi hade riktigt snålt med pengar blir det väl 2 matlådor).
så kan man ju göra även om man bor närmare en lågprisbutik för bensinen dit kostar ju vare sig man har full bil eller inte. så kanske kan man köpa på lågprisbutiken 4 ggr/år (eller vad det nu blir för er) saker som mjöl, socker, honung, konserver, gryner, vissa frön och om du bor nära frysbar mat och sen köper du sånt som inte går att lagra (grönsaker m.m.) i din närbutik som du kanske till och med kan gå till (eftersom det blir mimndre att bära tillbaka)
matlådor som går att äta kalla/rumstempererade är ju jättebra om man ska vara borta ´över lunch/middag nånstans där man inte kan värma mat (tex på stan) jag brukar göra en matig sallad med bönor och potatis oftast. men det innehåller ju bönor men om du googlar på "bento" eller "obento" så kan du säkert hitta en del recept då "bento" är den typiska japanska matlådan som ska traditionellt ätas rumstempererad.
vild mat är ju också jättebra. jag köper nästan bara lök och paprika på sommaren men äter ändå nyttigt och varierat (skogsskafferiet är en bra sida)
att köpa/ärva begagnat och att sälja begagnat är ju jättebra också. förrförra hösten gick vi back 4000 varje månad men kunde undvika att låna pengar tack vare blockat

allt jag kunde komma på just nu (förutom att varken jag eller min man har så jättedyra hobbies, däremot är min man en impulsköpare av rang så han får "månadspeng" och resten har jag)