Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldning samt ventilation  (läst 1651 gånger)

leinad

Eldning samt ventilation
« skrivet: 11 okt-06 kl 13:15 »
Hej på er!

Funderar lite på 2 saker. Först en sak angående eldning. Har ett lager på 2-4 dm i vedboden med en blanding av bark och träflisor. Kan jag elda detta i pannan, typ stoppa i apperspåsar och slänga i. Nackdelar/fördelar?

Andra frågan är om ventilation... Stugan kommer stå tom under mer eller mindre långa perioder med elvärme på (~10 grader). Ska jag låta spjället till pannan (kökspanna) vara öppet så det vädrar lite?

leinad

Re:Eldning samt ventilation
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 22:20 »
INegn som har några kommentarer?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 22:30 »

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-06 kl 22:58 »
Hej, "leinad"!  Har Du provat med "Gröfre Slissings" metod? Jag tycker också det fungerar utmärkt att i en kakelugn lägga  "stickebacke" i botten, och sedan elda ovanpå. I en panna blir det förstås annorlunda om draget/luften kommer underifrån. Jag känner  ett antal vedeldare som i sin panna då och då varvar vanlig ved med påsar med  stickor och sågspån. Jag kan tänka mig ( har förresten hört talas om det) att , om man lägger i så mycket "löst" brännbart ämne att elden eller glödhögen täcks, kan väldiga puffar/rejäla smällar  förekomma! Varvar man med ved och spånpåse då och då kommer  ju lågorna att tränga emellan och inga smällar bör kunna förekomma! Packar man till spånen i påsarna rejält är det förmodligen ännu bättre!  Hälsningar! S.G
« Senast ändrad: 11 nov-06 kl 23:04 av Stiptar Ghadd »

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[Igår kl. 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[Igår kl. 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser