Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Japansk vaktel!  (läst 1096 gånger)

scapegoat

• Gäst
Japansk vaktel!
« skrivet: 29 maj-12 kl 15:11 »
Nu tycker jag det är dags att man tar och reder ut begreppen lite.
Den vaktel vi här i Sverige avlar mest på är alltså Japansk vaktel. Vare sig det är "vanlig", jumbo eller jätte.
Det latinska namnet är Coturnix japonica och inget annat. (har sett varianten Coturnix coturnix och även felstavat Cutornix cutornix)
I Norge kallar de dom för Euro vaktel, men det har inget med europeisk vaktel att göra.

Att helt enkelt även kalla den Coturnix vaktel är också missvisande då detta släkte består av:
Japansk vaktel (Coturnix japonica)
Europeisk Vaktel (Coturnix coturnix)
Svartbröstad vaktel (Coturnix coromandelica)
Harlekinvaktel (Coturnix delegorguei)
Stäppvaktel (Coturnix pectoralis)
Brun vaktel (Coturnix ypsilophora)
Blå dvärgvaktel (Coturnix adansonii)
Kinesisk dvärgvaktel (Coturnix chinensis)

Kläcknings temp: 37,5 grader

Luftfuktighet ca 50% (Konstant, ingen höjning på slutet. Kan gå både upp och ned något men ej helst över 60%)
Hinnan i ett vaktelägg är mycket segare än det i ett hönsägg, och om det blir för vått blir det för segt att ta sig ur.

Dålig befruktning: För lite tuppar till antalet hönor (ratio för god befruktning 1/3-5)

Hög dödlighet 1:a veckan:
De kräver hög värme första veckan, lika hög som i kläckaren.
"Hopp i taket" skador. Mycket vanligt att de hoppar och slår huvudet i vilker ger plötslig död, sneda nackar eller förlamade ben.

Utav erfarenhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser