Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppens kam har blivit mörklila - något fel?  (läst 4317 gånger)

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
Tuppens kam har blivit mörklila - något fel?
« skrivet: 07 jul-14 kl 13:48 »
Vi har två ungtuppar, födda i mars i år. Den ena har knallröd och ståtlig kam, medan den andra (den minsta, lägst i rang) har fått nästan svart-lila kam de senaste dagarna. Varför?
Är han sjuk på något vis, eller har han fått stryk? Eller är det helt naturligt och inget att bry sig om? Han verkar frisk och pigg i övrigt - och jag har aldrig sett att han har fått stryk "på riktigt". Har bara sett den stora tuppen markera att det är han som bestämmer.

tm78

• Norge
SV: Tuppens kam har blivit mörklila - något fel?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-14 kl 13:49 »
Det är norska järhöns förresten - rasen har kanske betydelse för hur kammen kan vara?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-14 kl 14:47 »
En orsak till mörkröd - lilaaktig färg på kam och ansikte  är syrebrist eller dålig blodförsörjning.
Man kan ofta se det på äldre, feta djur när de tvingas anstränga sig mer än de är vana vid, t.ex vid slagsmål eller om de jagas.
Att yngre djur får det är enligt min erfarenhet ett  dåligt tecken, något är fel med djuret. Men det gäller mina raser förstås,  kanske  inte alla.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tm78

• Norge
« Svar #3 skrivet: 07 jul-14 kl 15:49 »
Tack för svar. Vi får hålla koll på honom helt enkelt och se om han eventuellt blir sämre. Så länge han inte verkar må dåligt så vill jag inte ta bort honom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser