Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns  (läst 1117 gånger)

Norea

• Norea!
    • Gästrikland
Höns
« skrivet: 03 jun-12 kl 16:44 »
Hej! Jag behöver hjälp angående mina höns!

1. Jag vet inte om ena min hedemora höna Berta kan vara en tupp? Hur ser man det?

2. Min andra hedemora höna askungen har legat på samma värpnings plats i TVÅ DYGN!? Är hon sjuk eller gendräktig eller är Berta en tupp fastän vi brukar få två olika sorters ägg: ett prickigt och ett brunt. HJÄLP ??? ???

När man kommer nära Askungen låter hon konstigt också!? Ska hon till doktorn eller värper hon på riktigt!??? ??? ???

Svar uppskattas :) ;)
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 12:03 av Petter B »

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Höns
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 16:59 »

Din askunge vill nog ruva fast hon vet inte om att hon inte är befruktad. Om hon knorrlåter, bits och ligger platt är det säkert så.
Hur gamla är dom?  Om den första är en könsmogen tupp hade du nog sett att den parar sig med nr två emellanåt.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Norea

• Norea!
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 17:04 »
Dom är ca. 1 år

Askungen är vit med svart tupp kamm
Berta är brun med svarta slingor och röda tupp kamm!  ;)

Jag har aldrig sett dom paras men dom verkar skydda varandra och dom håller i hop! Men Berta är ganska dominant men hon låter Askungen få masken om hon hittar någon!

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 17:42 »
Hej Askungen vill ruva :) skulle Berta vara tupp borde han gala nu.  Har du ngn bild så är det ju lätt att avgöra hur det står till.
Lägger de olika ägg så är det ju 2 hönor. En höna lägger 1ägg/dag inte fler.
Mvh

camelia

• -
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 18:57 »
Om du har två hönor och får två olika ägg så borde de ju vara hönor båda två...  Hedemora är ju en ruvvillig ras och om hon är kal på magen och envisas ligga kvar (och "morrar" surt) så vill hon troligtvis ruva. Har hon ägg som hon ligger på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser