Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänkt sjukdom hos kyckling...  (läst 1865 gånger)

Hönorna_hedman

• Vi är en familj med 4 hönor och 5 små kycklingar
    • Uppland
Misstänkt sjukdom hos kyckling...
« skrivet: 31 mar-16 kl 13:59 »
Hej! Vi har en liten isbar kyckling som är en månad gammal nu. Kycklingen växer mycket långsammare än dom andra tre kycklingarna som är lika gammla och jag har läst att isbar ska växa snabbt. Hon väger ca 150 G och dom andra tre (orpington och maran) väger ca 300-400 och dom är helt täckta med fjädrar men det är inte den lilla kycklingen. Sen så blundar hon jätteofta och har ofta väldigt vattniga ögon eller till och med skum i ögonen. Hon skakar ofta på huvudet och idag såg jag hur hon kippade efter luft (öppnade liksom näbben och sträckte på huvudet) och vi tänkte först att det kanske var ILT. Men kycklingen har aldrig haft kontakt med andra höns och kycklingar förutom dom kycklingarna som kläcktes samtidigt som henne och höns kan väll bara få ILT genom att bli smittade av andra höns? Dom tre andra kycklingarna mår jättebra och sjukdomen värkar inte smitta. Hon kläcktes tillsammans med några andra kycklingar i en äggkläckningsmaskin.

Permission

• Uppland
SV: Misstänkt sjukdom hos kyckling...
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 21:17 »
Var inte rädd för att ta bort/avliva djur med avvikande beteende eller sjukdomssymtom.

Jag hade tagit bort den, den är min övertygelse att det i det långa loppet bara ger positiva sidor.

Hönorna_hedman

• Vi är en familj med 4 hönor och 5 små kycklingar
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 21:43 »
Jag hoppas att jag inte behöver ta bort henne eftersom hon är min favorit... Vi har inte så många höns och kycklingar och därför fäster man sig vid dom enklare och jag vill verkligen behålla henne. Jag kan inte se att hon lider och hon har mycket energi.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-16 kl 21:55 »
Nu är väl isbar en ras som blir betydligt mindre och lättare än de andra kycklingarnas raser. Och befjädringstakten kan variera. Dock, de andra symptomen du beskrivit låter inte så bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-16 kl 23:43 »
Ibland måste även de man håller mest kär få somna in.

det låter inte bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

47 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser