Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggledarinflammation  (läst 5655 gånger)

henrietta70

• Skåne
äggledarinflammation
« skrivet: 07 jun-12 kl 15:42 »
Hej igen...

Det började med för ett par veckor sedan med att en av Derco hönorna (4 år) blev dålig en dag. Hon lutade med huvudet mot väggen när hon låg i redet och låg ner hela dagen även om hon förljde med de adnra ut. Hon blir jätte nervös om hon blir isolerad!

Inga flytningar eller lukt ur kloaken.

Har läst här på forumet hur viktigt värme är för en sjuk höna så jag satte upp värmelampa ovanför pinnarna på natten.
Dagen efter var hon mycket piggare. Pigg skulle jag vilja påstå.

Så jag fortsatte med värmelampan 3-4 nätter till - på dagarna brydde hon sig inte om den.
Samt jagade ifatt Terramycin. Inte det lättaste utan att behöva beställa - men min vet ordnade så att jag fick köpa en annan som inte behövde sin burk.

Började ge henne det men glömde sen bort i nån dag så jag startade om kuren. Har nu gett 6 dagar idag.

Igår så, kom det ut ett skinnägg. Välskapt och fin. Var säker på att det var Ylvas. Hon har inte heller lagt mycket ägg de sista 2 veckorna ungefär. ett eller två.

Idag då låg hon i redet. Och när jag skulle hämta ägget fann jag följande (se foto).
Tog foto och skar mitt itu...
Det var ruttet inuti.
Så jag klippte upp även skinnägget som vi hade tänkt använda.
Det var det inget fel på - se bild.

Hur länge borde jag fortsätta med penicillinet? En vecka till?
Hur kommer det sig att ett "friskt" skinnägg kommet ut först och sedan kommer det rutna ägget?
Är det rimligt att gissa på äggledarinflammation?
« Senast ändrad: 09 jun-12 kl 12:58 av henrietta70 »

henrietta70

• Skåne
SV: äggledarinflammation - HUR LÅNG PENICILLINKUR?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 23:43 »
Hittade idag denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123719.0

Linkosos bilder har vissa likheter.

Så jag drar slutsatsen att Ylva har haft äggledarinlammation.

Frågan återstår - hur många dagar behöver hon antibiotikan?
Jag vill inte utsätta henne för proceduren fler gånger än jag måste - hon blir stressad av att bki hållen och få en spruta i halsen.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: äggledarinflammation - HUR LÅNG PENICILLINKUR??
« Svar #2 skrivet: 09 jun-12 kl 00:06 »
Hej.

Penicillinhöns, med spruta? Och du vet inte hur länge du ska fortsätta? Står det inte på receptet?

Sen att avbryta (om än oavsiktligt) en penicillinkur och återuppta den - det är ju att träna bakterierna att bli resistenta. Vad händer med hönans skit? Det innehåller ju penicillinrester, som också tränar bakterierna att bli resistenta.

Jag skulle slaktat hönan och bränt kadavret.

Hälsningar
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 00:13 »
Du väljer själv hur du vill göra, men även jag hade slaktat av i detta fall. (om hon inte bättrar sig av sig själv)

Min erfarenhet säger: Även om du får henne frisk denna omgång, så åker hon snart på en ny äggledarinflammation.

För övrigt vet jag tyvärr inte hur många dagar man bör ge penicelin.... men det finns det säkerligen andra här på forumet som gör. Hoppas de tittar in :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jun-12 kl 00:56 »
Hon är pigg och är alltid den som kutar fram snabbast.

Men jag antar att det kan ändra sig snabbt.

7 dagar, minst, sa min vet.

Sprutan (en ½ ml doseringsspruta från Apoteket - som man använder till barn skulle tro) använder jag att ge medicinen i "rätt hål i munnen" - om jag nu ska utrycka mig lika krast som Jens.
http://www.peafowl.org/ARTICLES/24/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 09 jun-12 kl 00:58 »
Tycker det mer ser ut som i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52386.msg956726#msg956726 där Grimmla gav denna förklaring: Detta tros vara det som är kvar av vissa vävnader som har stötts bort under eller strax efter att gulan släpptes i äggledaren.
Den troligaste förklaringen är att "köttbiten" är en del av follikeln som en gång höll äggulan. Ibland ramlar en bit av.
En annan möjlighet är att en follikel som inte längre är funktionell, bryts ner och "faller av" från äggstockarna.

Vanligheten varierar beroende på om fågeln har arvsanlagen, ökar med åldern och är vanligast bland brunvärpare.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 10:29 »
På min förpackning av Terramycin står det att det ska ges 1 gång dagligen i 5 dagar, 7 dagars karens på äggen efter avslutad behandling.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 11:30 »

Sprutan (en ½ ml doseringsspruta från Apoteket - som man använder till barn skulle tro) använder jag att ge medicinen i "rätt hål i munnen" - om jag nu ska utrycka mig lika krast som Jens.

Då missförstod jag den delen. Mina invändningar mot att använda antibiotika på höns kvarstår. Även om man vet exakt vad man håller på med och genomför behandlingen perfekt är jag emot det av resistensskäl. Mer om detta i annan tråd: http://www.alternativ.nu/index.php?reportsent;topic=135746.msg1270726#msg1270726

Allvarligt talat; antibiotikaresistens är ett stort och växande problem. Jag önskar att alla var mycket mycket mer restriktiva med antibiotika så att den fungerar när vi behöver den för att rädda människoliv.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

henrietta70

• Skåne
SV: återkomst av äggledarinflammation?
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 12:58 »
Grönavågen - det ser ut EXAKT så. Tyvärr fortsätter inte tråden med innehållet.... men har skrivit till trådskaparen och frågat.

Torpjens - jag är medveten om resistensriskerna. Samtidigt har hönorna aldrig blivit medicinerade tidigare. De har haft rätt torftigt liv dessutom. Vi tog över dem i november med huset. Skaffade en tupp och släppte ut dem på betet från den lilla utegården. TYdligen hade ägarinnan haft nönor tidigare som flygit ut från den inhägnade tomten så sedan dess fick inga vara utanför rastgården - därmed basta! Hon hade (har) många bestämda idéer och dessa gick inte att rucka på! Hon spottades och slogs för sina idéer - bokstavligen (berättade hon själv)...
Ja - så man har en önskan at ge fåglarna en bra sista tid och så lång den nu kan vara utan att de ska lida. Och den sista biten är ju jättesvår just med fåglar...

När det gäller att äggledarinflammation kommer tillbaka igen. Det vet jag. Men jag hoppas att det inte sker omedelbart.
Men NÄR det sker är jag förberädd och kommer inte att behandla. 

Hade varit intressant att veta andras erfarenheter som behandlat äggledarinflammation och och tiden tiden för återinsjuknaden!

Tack skräptanten - jag har hela förpackningen men glömt vad det stod om tiden  :-[
Sedan gjorde dessa sist utkomna äggen mig osäker - ifall jag skulle förlänga tiden.

Hon låg i redet idag - men är osäker på om ägget är hennes som låg där. Ville inte pilla på henne när hon låg där...

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser