Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är en äggkläckningsmaskin värd pengarna?  (läst 2115 gånger)

sizz

• Uppland
Är en äggkläckningsmaskin värd pengarna?
« skrivet: 18 jun-12 kl 15:13 »
Tittar på en king suro för 3000:- , vill ha en helautomatisk...

Jag har bara ett gäng hobbyhöns men är sugen på att utöka lite smått... ska jag satsa på att köpa höns/kycklingar istället för att kläcka fram några omgångar per år själv?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är en äggkläckningsmaskin värd pengarna?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 15:27 »
Allt är ju relativt. Om du inte vill ha så många kycklingar så är det kanske billigare att köpa hos någon som kläcker.

Kläckare är dock bra ur smittskyddsynpunkt då risken för att få in smitta med desinficerade avelsägg är betydligt mindre än om man köper levande djur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 15:31 »
ja självfallet är det en dyr investering.
En dyr hobby att ha höns, men även att ha andra djur.
Man kan hyra in sig för en penning och kläcka.
men det är ju så himla spännande att kläcka och att ha kycklingar.
Rena skådespelet.Man mår så bra med höns :D
Hedemorahöns

johanna83

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 17:11 »
Tror jag pratar för många när jag skriver att jag började också med höns som hobby. Men det blir gärna några fler  ;D sen blir de fler raser osv.
Det är väldigt speciellt att sitta och glo i en äggkläckare en heldag.
Jag la ut dom pengarna och åndrar mig inte. Fast jag föredrar att hönorna sköter de själv.
Men funkar ju att låna en också!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 18 jun-12 kl 17:14 »
Jag köpte en. Skickade efter. Den hade inte hunnit hem ens när första hönan la sig på ägg. Jag har använt kläckaren två gånger. Mina hönor ruvar fram tre fyra kullar per år sen den där första gången så den har inte behövts mer sen och det är så himla mycket mer praktiskt med hönor.

Men det var inte svårt att sälja kläckaren när jag bestämde mig för det, så det är ju också en sak att tänka på, att de inte är svåra att avyttra om man ångrar sig.

En bra ruvhöna är iofs billigare...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jun-12 kl 17:19 »
Tittar på en king suro för 3000:- , vill ha en helautomatisk...

Jag har bara ett gäng hobbyhöns men är sugen på att utöka lite smått... ska jag satsa på att köpa höns/kycklingar istället för att kläcka fram några omgångar per år själv?
Nu kan ju lika gärna  låta någon höna ruva ja hade  tänkt köpa mig mig en liten kläckare men så la sig en bra på några ägg  det är ju bara att du låter äggen i något rede ligga kvar så lägger sig hönan skälv när det är dax fick här om dan en hög dun bollar fast det är nog bäst på sommaren skulle ja tro  vilket fall så behöver man ingen kläckare om man inte vill det sköter naturen om skälv så bra :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-12 kl 17:19 »
Alla små äggkläckningsmaskiner jag har kommit i kontakt med har varit skitdåliga. >:( Det finns flera trådar om att bygga sin egen maskin, jag slår vad om att det är både bättre och billigare. Så var det i alla fall för oss; äntligen en maskin man kan lita på.

asta

« Svar #7 skrivet: 18 jun-12 kl 18:28 »
Jag har en Eco Mini för 10 ägg. Har fått sisådär 5 kycklingar per kläckning både av köpta avelsägg och av mina egna.
Ska man bara utöka flocken med några höns så borde det vara både billigare och enklare att köpa. Men vill man ha egna dunbollar så är det jätteroligt att kläcka själv. Barnen älskar det och det är jättespännande att se på när äggen sakta kläcks. För oss har det varit värt den dryga tusenlapp som kläckre, värmetak och kaninbur har kostat.

Fast vad gör man med alla tuppkycklingarna om man är blödig som få  ::) :o :-\  DET är ett bekymmer!!!

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 19:08 »
Annars så kan du köpa precis samma kläckare från utlandet för ca. 2000:- inklusive frakt.

http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/84/productid/2253

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser